اثرات اسکولکس کشی نانوذرات طلا بر پروتواسکولکس های کیست هیداتید در شرایط آزمایشگاهی

چکیده:
پیش زمینه و هدف
بیماری هیداتید یک بیماری انگلی مهم ناشی از مرحله نوزادی کرم اکینوکوکوس گرانولوسوس می باشد. هیداتیدوزیس یک بیماری زئونوز بوده که موجب صدمات جدی بر سلامت انسان و باعث خسارات اقتصادی زیادی در صنعت دامپروی می شود. امروزه مواد شیمیایی مختلفی برای از بین بردن اجزا کیست مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از عوامل جدید که دارای اثرات جانبی کمتر و اثرات کشندگی زیاد باشد ضروری می باشد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثر اسکولکس کشی نانو ذرات طلا در شرایط آزمایشگاهی بوده است.
مواد و روش کار
کیست های هیداتیک کبدی از کشتارگاه جمعآوری گردید، مایع کیست حاوی پروتواسکولکس زنده تحت شرایط استریل آسپیره گشت. پروتواسکولکسها در مواجهه با سه غلظت 25/0،5/0 و 1 میلیگرم در میلی لیتر از نانو ذرات طلا قرار گرفتند و درصد پروتواسکولکسهای زنده با رنگ آمیزی حیاتی ائوزین در زمانهای 5،10،20، 30 و 60 دقیقه در سه مرحله در مقایسه با گروه کنترل مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
بر اساس نتایج بدست آمده مشخص شد که نانو ذرات طلا در تمام غلظت های مورد استفاده دارای اثر اسکولکس کشی معنی داری نسبت به گروه کنترل می باشد (05/0p<). نانو ذرات طلا با غلظت 1 میلی گرم در میلی لیتر موجب از بین رفتن تمام پروتواسکولکس ها بعد از گذشت 60 دقیقه شد.
بحث و نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که نانو ذرات طلا دارای خاصیت اسکولکسی دال بوده و بنابراین می تواند در درمان کیست هیداتید مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
130 تا 137
لینک کوتاه:
magiran.com/p1691464 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!