شناسایی PSA با استفاده از نانوذرات طلا متصل به Anti-PSA

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
نانوذرات توجه بسیاری در حوزه های مختلف شامل زیست شناسی، پزشکی و به تازگی پزشکی قانونی به دلیل ویژگی های اختصاصی آن جلب کرده است. بیشتر شواهدی که در یک بخش زیستی پزشکی قانونی مواجه می شویم بیشتر شامل تجاوز جنسی می باشد و توانایی شناسایی دقیق منی (باوجود اسپرم یا بدون وجود اسپرم) در چنین مواردی یک جزء ضروری در آزمایش های سرولوژی است. PSA یک نشانگر جهت شناسایی منی است و غلظت آن در منی مردان بالغ بسیار بالا و بیشتر از سایر مایعات بدن بوده، درنتیجه وجود PSA در واژن فقط می تواند نشانگر وجود منی باشد. امروزه می توان با کمک موفقیت هایی که استفاده از ذرات نانو در تشخیص و تنظیم بیماری ها و مولکول های مختلف داشته، در تشخیص این آسیب اجتماعی نیز استفاده کرد.
مواد و روش کار
نانوذرات طلای سنتز شده از نمک طلا به قطر 35 nm با روش تورکوویچ، به آنتی بادی Anti-PSA با کمک پیوند کوالانسی متصل شده و محلول حاوی PSA را تشخیص دادند. به کمک تغییر رنگ نمونه کلوییدی که به دلیل تغییر در میزان جذب نور در زمان ایجاد ساختار جدید می باشد و همچنین نمودارهای جذبی اسپکتروفتومتر، این برهمکنش موردبررسی قرار گرفت.
یافته ها
رنگ محلول نانوذرات از آبی به قرمز تغییر یافت که این تغییر نشان دهنده تجمع نانوذرات طلا متصل به آنتی بادی PSA در اطراف PSA بوده و تغییر جذب نوری نمونه به علت وجود مقدار زیاد PSA در محلول می باشد.
بحث و نتیجه گیری
این بیوسنسور رنگی می تواند به عنوان یک روش در دسترس و سریع تشخیص PSA در پزشکی قانونی مورداستفاده قرار گیرد و به دلیل ویژگی اختصاصی بالای آن امکان تشخیص مثبت کاذب به حداقل کاهش خواهد یافت.
زبان:
فارسی
صفحات:
112 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p1691466 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!