تاثیر درآمدهای گردشگری برجذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی مطالعه موردی: 23 کشور جهان

نویسنده:
چکیده:
امروزه توسعه گردشگری موردتوجه برنامه ریزان اقتصادی دولتی و خصوصی همه کشورها قرار گرفته است. بسیاری از کشورها، به صورت فزاینده ای، به این حقیقت پی برده اند که برای بهبود وضعیت اقتصادی خود باید درصدد یافتن راه های تازه ای برای افزایش درآمدهای خود برآیند. توسعه صنعت گردشگری به ویژه برای کشورهای درحال توسعه که با معضلاتی همچون میزان بیکاری، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تک محصولی مواجه اند ، از اهمیت زیادی برخوردار است. در کشور هایی که برای توسعه اقتصادی با محدودیت منابع داخلی روبه رو هستند استفاده از منابع خارجی برای سرمایه گذاری و افزایش درآمدهای توریسم امری ضروری است. لذا باتوجه به اهمیت موضوع، دراین مقاله، اثر درآمدهای گردشگری بر سرمایه گذاری مستقیم خارجی 23 کشور عضو چشم انداز را مورد مطالعه قرار داده ایم . بدین منظور، با استفاده از روش اقتصاد سنجی داده های تابلویی، در یک نمونه شامل 23 کشور طی دوره 2008-2014 اثر درآمدهای گردشگری به همراه سایر متغیرهای تاثیر گذار بر سرمایه گذاری مستقیم خارجی بررسی شده است. نتایج حاصل از برآورد الگو نشان می دهد که اثر درآمد یادشده بر سرمایه گذاری مستقیم خارجی مثبت و معنی دار است. همچنین درجه بازبودن اقتصاد و تولید ناخالص داخلی سرانه، بر میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی، اثر مثبت و معنی دار اما میزان تورم، بر سرمایه گذاری، اثر منفی و معنی دار دارد .
زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p1691895 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!