بررسی اثرات توام گرما و روشنایی بر روی زمان واکنش دانشجویان در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
مقدمه
در بسیاری از محیط های کاری مواجهه با گرما و روشنایی به صورت توام وجود دارد این مطالعه با هدف بررسی تاثیر توام گرما و روشنایی بر روی زمان واکنش انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه نیمه تجربی در سال 1394بر روی 33 نفر از دانشجویان (16دختر و17پسر) با میانگین سنی 22/1 در اتاقک تنش حرارتی انجام شد. پارامتر زمان واکنش با استفاده از دستگاه سنجش زمان واکنش پس از 1/5 ساعت مواجهه توام با سطوح مختلف گرما (دماهای خشک c°22 و c°37 ) و سطوح مختلف روشنایی (500 ،200 و 1500 لوکس) اندازه گیری شد. داده ها با آزمون ANOVA نرم افزار 20-SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
یافته ها نشان داد که افزایش توام گرما و شدت روشنایی پس از گذشت 1/5 ساعت مواجهه، باعث اختلاف معنی دار و افزایش میانگین زمانهای واکنش ساده، تشخیصی،انتخابی دو رنگ و انتخابی دو صدا شده است (0/05˂P). نمره زمان واکنش هنگام مواجهه با دمای C°37 و شدت روشنایی 1500 لوکس دارای بیشترین مقدار و هنگام مواجهه با دمای C°22 و شدت روشنایی 1500 لوکس کمترین مقدار بود.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که افزایش توام گرما و شدت روشنایی از طریق افزایش زمان واکنش و خطای زمان واکنش افراد در هنگام انجام فعالیتهای شناختی می تواند باعث کاهش عملکرد شناختی افراد شود. بنابراین در پست های کاری که نیازمند عکس العمل سریع هستند، بهینه سازی شرایط گرما و روشنایی به منظور کاهش زمان واکنش الزامیست.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1692740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!