بررسی میزان اعتیاد به اینترنت در استفاده کنندگان ازکافی نت های شهرستان بیرجند در سال1395

چکیده:
مقدمه
با رشد و اهمیت کامپیوتر و اینترنت در زندگی روزمره ، مردم هر روز بیشتر و بیشتر به اینترنت دسترسی پیدا می کنند. این شبکه جهانی آگاهی بخش، مهیج، سرگرم کننده و بسیار جذاب است، اینترنت در کنار فواید بسیار فراوانی که دارد، مضراتی هم می تواند داشته باشد،که یکی از این مضرات اعتیاد به اینترنت می باشد. لذا هدف مطالعه حاضر بررسی میزان اعتیاد به اینترنت در استفاده کنندگان ازکافی نت های شهرستان بیرجند می باشد.
روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه تحلیلی-مقطعی می باشد، جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کاربران اینترنت کافینت های سطح شهر ستان بیرجند بود که در نیمه اول سال 1395 در کافینت حضور داشتند. از جامعه آماری پژوهش، 250 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارگردآوری د اده ها پرسشنامه بود که در دو بخش تنظیم شد، بخش اول اطلاعات دموگرافیک شامل سن، جنس، شغل، سطح تحصیلات و نیز سئوالاتی در مورد ساعات استفاده از اینترنت در طول هفته، زمان استفاده و دلیل استفاده از اینترنت و بخش دوم ، پرسشنامه استاندارد تشخیص اعتیاد اینترنتی، کیمبرلی یانگ بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی استفاده گردید.
نتایج
در این مطالعه250 نفر از کاربران اینترنت شرکت کردند، با توجه به توزیع افراد مورد بررسی، 2/51 درصد شرکت کنندگان مرد و 8/ 48 درصد زن بودند. نمونه های مورد مطالعه بر اساس نمره آنان در آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ به چهار گروه تقسیم شدند. از مجموع250نفر، نتایج پژوهش حاضر گویای آن است که از نظر شیوع اعتیاد به اینترنت 62 درصد در حد خفیف ،8/6درصد در حد معمول ،26درصد در حدمتوسط و 2/5درصد در حد شدید قرار داشتند. میانگین و انحراف معیار امتیاز وابستگی به اینترنت در این مطالعه 1/15± 12/42بود که بیان کننده وابستگی نمونه های مورد بررسی به اینترنت در حد خفیف بود.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع اعتیاد اینترنتی و اهمیت آن بایستی به این مقوله توجه جدی شود و مسئولین امر که متولی امر سلامت می باشند در زمینه فرهنگ سازی مناسب و آموزش صحیح استفاده از اینترنت برنامه ریزی نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1693205 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!