بررسی اثربخشی آموزش خودمراقبتی بر سلامت جسمی و روانی در II بیماران دیابتی نوع

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مراقبت از خود، نقش ویژه ای در مراقبت از بیماری های مزمن دارد. رعایت فعالیت های خودمراقبتی تاثیر زیادی بر عملکرد جسمی و روانی بیماران مبتلا به دیابت دارد. لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر بسته آموزش خودمراقبتی بر سلامت جسمی و روانی بیماران دیابتی انجام شد.
روش بررسی
مطالعه به روش نیمه تجربی قبل – بعد، بر روی بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به انجمن دیابت ارومیه انجام گردید. نمونه ها بصورت در دسترس انتخاب و با تخصیص تصادفی به دو گروه کنترل (40نفر) و مداخله (40نفر) تقسیم شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های کیفیت زندگی عمومی(SF36) و جمعیت شناختی در طی قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه استفاده گردید. گروه مداخله در طی 8 جلسه تحت آموزش خود مراقبتی (پاور پوینت، پمفلت، کتابچه) قرار گرفتند. سنجش مجدد افراد سه ماه بعد از انجام مداخله صورت گرفت و نتایج توسط نرم افزار spss16 و آزمون تی تست و خی دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
قبل از انجام مداخله، میانگین کلی سلامت و کیفیت زندگی 20.82±34/59 در گروه مداخله و 21.87±66/57 در گروه کنترل بود (31/0= p). پس از انجام مداخله این میانگین به 18/18±18/73 در گروه مداخله و 72/20±05/60 در گروه کنترل رسید (001/0= p).
نتیجه گیری
آموزش خود مراقبتی موجب افزایش آگاهی فرد دیابتی در رابطه با مسایل مختلف دیابت، بهبود سلامت جسمی و روانی و همچنین افزایش کیفیت و طول مدت زندگی بیماران می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1693953 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!