همبستگی راهبردهای مدیریت تعارض با مشخصات فردی مدیران پرستاری مرکز آموزشی درمانی شهر همدان

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
وجود تعارض در سازمانها و بویژه مراکز آموزشی درمانی با توجه به تنوع فرهنگی و تحصیلاتی کارکنان، بیماران و خانواده آنان اجتناب ناپذیر بنظر می رسد. مدیران پرستاری متعدد با توجه به گستردگی نقش آنها در مدیریت تعارضات در این مراکز آموزشی و درمانی می توانند موثر باشند. این مطالعه با هدف بررسی راهبردهای مدیریت تعارض مدیران پرستاری مراکز آموزشی درمانی همدان انجام شده است.
روش کار
مطالعه ای توصیفی همبستگی بر روی 400 مدیر پرستاری مراکز آموزشی درمانی شهر همدان با استفاده از پرسشنامه راهبردهای مدیریت تعارض رابینز انجام گردید. داده ها با نرم افزار SPSS version 16 و آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، تی تست و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
2/59% از مدیران پرستاری از راهبرد مدیریت تعارض راه حل گرایی، 8/37% از راهبرد عدم مقابله و 3% از راهبرد کنترل برای مدیریت تعارض در مراکز آموزشی و درمانی شهر همدان استفاده می کردند. بین سن، وضعیت تاهل، سابقه کار، سابقه کار مدیریتی و وضعیت استخدامی مدیران پرستاری و راهبرد های مدیریت تعارض آنان رابطه معنی داری (p<0.05) وجود داشت.
نتیجه نهایی: راهبرد های مورد استفاده در مدیریت تعارض با متغیرهای جمعیت شناختی مدیران پرستاری ارتباط مستقیم و معنی داری داشتند. بنابراین در انتصاب مدیران پرستاری به سبب مواجهه مستمر با تعارضات فراوان بهتر است ویژگی های جمعیت شناختی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. آموزش راهبردهای مدیریت تعارض حین خدمت می تواند توانایی های مدیران پرستاری را برای اداره تعارضات در مراکز آموزشی درمانی بهبود بخشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1693956 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!