تاثیر عصاره ی هیدروالکلی گل سرخ (Rosa damascena Mill) و شوید (Anethum graveolens) بر گلیکوزیلاسیون پروتئین ها در شرایط آزمایشگاهی

چکیده:
مقدمه
یکی از عوارض دیابت ملیتوس گلیکوزیلاسیون پروتئین های مختلف بدن است که باعث تغییر ماهیت، ساختمان و عملکرد بیوشیمیایی آنها می شود. کاهش یا مهار این واکنش باعث بهبود علائم دیابت می شود. به نظر می رسد که استفاده از گیاهان حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان در این راه مفید و موثر می باشد.
هدف
هدف از این تحقیق، بررسی واکنش گلیکوزیلاسیون آلبومین و هموگلوبین در حضور غلظت های مختلف عصاره ی هیدروالکلی گیاه Rosa damascena Mill و Anethum graveolens می باشد.
روش بررسی
1) جمع آوری گیاهان، 2) عصاره گیری به روش خیساندن، 3) بررسی ظرفیت آنتی اکسیدانی تام با روش DPPH و میزان فنول به روش فولیت- سیویکالتو 4) خالص سازی و اندازه گیری مقدار هموگلوبین از خون انسان، 5) بهینه سازی تثبیت سازی، 6) بررسی میزان گلیکوزیلاسیون، در حضور و غیاب عصاره ها.
نتایج
طیق نتایج به دست آمده میزان فنول و ظرفیت آنتی اکسیدانی تام عصاره هیدروالکلی شوید به طور معناداری از گل سرخ بیشتر بوده (05/0 P<). بیشترین میزان گلیکوزیلاسیون هموگلوبین در زمان در غلظت 10 میلی گرم گلوکز در مدت 72 ساعت انکوباسیون و برای آلبومین 30 میلی گرم در مدت 72 ساعت بوده است. برای هر دو عصاره در غلظت 1/0 میکروگرم بر میلی لیتر برای دو پروتئین بوده که عصاره هیدروالکلی شوید نسبت به گل سرخ بهتر عمل کرده است (05/0 P<).
نتیجه گیری
دو عصاره هیدروالکلی شوید و گل سرخ به طور متوسط باعث کاهش گلیکوزیلاسیون آلبومین و هموگلوبین می شوند. اما مطالعات بیشتری برای اثبات این موضوع لازم است.
زبان:
فارسی
صفحات:
108 تا 119
لینک کوتاه:
magiran.com/p1694421 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!