ارزیابی مدل رگرسیون لجستیک و منطق فازی در تهیه نقشه حساسیت به زمین لغزش های شهر سنندج

پیام:
چکیده:
وقوع زمین لغزش در شهر سنندج باعث خسارات مالی فراوان و مهم تر از آن استرس حاکم بر مردم ساکن در مناطق لغزشی شده است. هدف از این پژوهش تفکیک و شناسایی میزان حساسیت مناطق اطراف زمین لغزش ها و مقایسه کارایی دو مدل رگرسیون لجستیک و منطق فازی با تابع عضویت گوسی و مثلثی می باشد. با توجه به مرور منابع داخلی و خارجی وهمچنین بازدیدهای صحرایی اولیه ازشهرسنندج، هشت عامل بر وقوع زمین لغزش های منطقه مورد مطالعه، موثر شناخته شدند. نرم افزار SPSS 19 جهت پردازش آماری مدل رگرسیون لجستیک و نرم افزار MATLAB جهت استفاده در مدل منطق فازی و نرم افزارArc GIS 9.2 برای تهیه نقشه حساسیت زمین لغزش منطقه مورد مطالعه استفاده شدند. بر اساس ضرایب به دست آمده از مدل رگرسیون لجستیک، معادله احتمالاتی و نقشه پهنه بندی حساسیت زمین لغزش شهر سنندج در نرم افزار Arc GIS 9.2 و در 4 کلاس حساسیت کم، متوسط، حساسیت بالا و خیلی حساس تهیه شدند. ارزیابی مدل آماری رگرسیون لجستیک با روش منحنی ROC انجام و با درصد مساحت زیر منحنی 958/0 مدل آماری صحت بالایی نشان داد. لیتولوژی و ارتفاع به دلیل همبستگی در سطح اعتماد آماری 95% با پراکنش زمین لغزش ها در مدل رگرسیون لجستیک به عنوان موثرترین عوامل معرفی گردیدند.در مدل منطق فازی،جداول نرمالیزه کلاس های هر فاکتور تهیه و با استفاده از فرمول نهایی به صورت دو تابع مثلثی و گوسی به نرم افزار مربوطه وارد شدند. نتایج مدل منطق فازی نشان داد که بیشترین زمین لغزش ها در مناطقی با فعالیت های ساختمان سازی و جاده سازی، جهت شمال، کلاس شیب بین 30-40 درصد، کلاس ارتفاعی 1700-1500 متر، فاصله بیشتر از 400 متر از گسل، فاصله 100-0 متری از جاده، سازندهای KSh2(شیل سیاه و زرد با ماسه سنگ و آهک میکرایتی (شیل سنندج)، خاک های خیلی کم عمق تا کم عمق سنگلاخی و سنگریزه دار بر روی شیست با بافت لومی تا حدی شنی وقوع یافته است. نتایج نهایی مقایسه ارزیابی صحت نقشه های حساسیت زمین لغزش نشان داد که مدل منطق فازی با دو تابع عضویت مثلثی با درصد صحت 21/13 و گوسی با درصد صحت 14/13 در تهیه نقشه حساسیت خطر نسبت به مدل رگرسیون لجستیک با درصد صحت 9/1 بسیار دقیق تر عمل کرده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1694630 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!