تاثیر هشت هفته بازی های اصلاحی بر میزان انحنای کایفوزیس وضعیتی در دختران نوجوان

چکیده:
مقدمه و اهداف کایفوز یکی از ناهنجاری های شایع ستون فقرات به خصوص در دختران نوجوان است و روش های اصلاحی که برای اصلاح این ناهنجاری در سنین کودکی و نوجوانی اعمال می شود، محدود می باشد و یا اینکه سازگار با این افراد نمی باشد. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر هشت هفته بازی های اصلاحی بر میزان انحنای کایفوز دختران نوجوان است.
مواد و روش ها مطالعه ی حاضر از نوع نیمه تجربی است و بر روی 20 دانش آموز دختر 13 تا 17 ساله (با میانگین سنی 3/1±4/14، قد 8/4±8/159، وزن 6/7±3/48 و BMI 5/2±8/18) با ناهنجاری کایفوز وضعیتی (زاویه ناهنجاری بزرگتر از 40 درجه) صورت گرفت که به طور تصادفی و مساوی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. برنامه تمرینی گروه تجربی شامل 80-60 دقیقه تمرین، سه جلسه در هفته به مدت هشت هفته بود و اندازه گیری انحنای کایفوز قبل و بعد از برنامه تمرینی با استفاده از خط کش منعطف انجام شد. در تحقیق حاضر از آزمون t زوجی برای بررسی تفاوت های درون گروهی و از آزمون تحلیل کوواریانس برای بررسی تفاوت های بین گروهی در سطح معناداری 05/0 استفاده شد.
یافته ها تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که بین گروه کنترل و تجربی تفاوت معناداری در میزان انحنای کایفوز وجود دارد (03/0p=). همچنین میزان انحنا در گروه تجربی به طور معناداری به میزان 5/5 درجه کاهش یافت (004/0 P=) ولی در گروه کنترل اختلاف معناداری مشاهده نگردید (56/0P=).
نتیجه گیری تحقیق حاضر نشان داد که بازی های اصلاحی تاثیر مثبتی بر میزان انحنای کایفوز در دختران نوجوان دارد. بنابراین می توان انجام این تمرینات را به این گروه از افراد برای بهبود انحنای پشتی توصیه نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 168
لینک کوتاه:
magiran.com/p1696237 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!