اثربخشی مداخله واژگان پایه بر وضوح گفتار کودکان با سندرم داون آموزش پذیر 11-7 ساله فارسی زبان

چکیده:
مقدمه و اهداف خطاهای گفتاری کودکان با سندرم داون معمولا بی ثبات هستند، به طوری که کودک در هر بار تولید یک گزینه واژگانی آن را به صورت های مختلف تولید می کند. مداخله واژگان پایه برای افزایش ثبات تولیدی در کودکان دارای اختلال بی ثباتی گفتار طراحی شده است. هدف مطالعه حاضر، بررسی اثربخشی مداخله واژگان پایه بر وضوح گفتار کودکان با سندرم داون آموزش پذیر 11-7 فارسی زبان بود.
مواد و روش ها مطالعه حاضر در قالب یک طرح پیش آزمون-پس آزمون انجام شد. 4 کودک با سندرم داون 11-7 ساله در پژوهش حاضر شرکت داشتند. برای هر آزمودنی 12 تا 14 جلسه درمانی برگزار شد. درمان از طریق 70 واژه هدف صورت گرفت. تعمیم ثبات تولیدی از طریق واژه های کنترل ارزیابی شد. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از: آزمون بی ثباتی نسخه فارسی مجموعه آزمون ارزیابی تشخیصی آوایی و واجی و آزمون وضوح تک کلمات. 7 نقطه ارزیابی در مطالعه حاضر وجود داشت: 2هفته قبل از مداخله، 1هفته قبل از مداخله، درست قبل از مداخله، درست بعد از مداخله، 1هفته بعد از مداخله، 2 هفته بعد از مداخله و 6 ماه بعد از مداخله. علاوه بر این 10 شنونده ناآشنا وضوح گفتار کودکان را از طریق صدای ضبط شده آن ها قبل و بعد از اجرای مداخله قضاوت کردند.
یافته ها ثبات تولیدی در تولید تک کلمات بعد از اجرای مداخله واژگان پایه افزایش پیدا کرد. همچنین ثبات تولیدی به دست آمده به واژه های کنترل نیز تعمیم یافت. علاوه بر این وضوح گفتار کودکان نیز بعد از اجرای مداخله افزایش یافت (05/0P<).
بحث و نتیجه گیری نتایج به دست آمده در راستای نتایج سایر مطالعات، مبنی بر موثر بودن مداخله واژگان پایه در افزایش ثبات تولیدی است. مطالعات بیشتری جهت اطمینان از اثربخشی و اندازه اثر مداخله واژگان پایه در افزایش ثبات و صحت تولیدی و افزایش وضوح گفتار در زبان های دیگر لازم است.
زبان:
فارسی
صفحات:
104 تا 113
لینک کوتاه:
magiran.com/p1696244 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!