بررسی اثر تجویز خوراکی سطوح مختلف پروبیوتیک Lactobacillus casei بر برخی آنزیم های گوارشی ماهی قزل آلای رنگین کمان انگشت قد

چکیده:
پروبیوتیک ها مکمل های غذایی زنده ای هستند که از طریق بهبود بار میکروبی روده میزبان ، تاثیرات سودمندی را در آن ایجاد کرده، سبب بهبود جذب مواد غذایی از روده می شوند. هدف از این مطالعه بررسی اثر تجویز خوراکی سطوح پروبیوتیک Lactobacillus casei (PTCC1608) بر برخی آنزیم های گوارشی ماهی قزل آلای رنگین کمان است. از این رو، 4800 قطعه بچه ماهی قزل آلا، با وزن متوسط 5/5±6/32 گرم در چهار تیمار با سه تکرار به صورت تصادفی تقسیم شدند (هر تکرار با 400 قطعه ماهی). ماهیان تیمارهای A، B و C به ترتیب با جیره های غذایی حاوی 106×5، 107×5 و CFU/mL108×5 L. casei به مدت 60 روز غذادهی شدند. یک تیمار نیز به عنوان تیمار شاهد با شرایط کاملا مشابه اما بدون اضافه کردن باکتری به خوراک در نظر گرفته شد. با اندازه گیری فعالیت آنزیم های آلفا آمیلاز، ترپسین و کموتریپسین در روز 60 مشخص شد تیمارهایی که از پروبیوتیک با جیره حاوی CFU/mL106×5 L. casei تغذیه شده بودند در مقایسه با گروه شاهد اختلاف معنی دار داشتند (05/0P˂). اما در سایر تیمارهایی که با غلظت های دیگر پروبیوتیک تغذیه شده بودند، اختلاف معنی داری در فعالیت این آنزیم ها نسبت به گروه شاهد مشاهده نشد (05/0P>). همچنین فعالیت آنزیم های آلکالین فسفاتاز، لیپاز و پروتئاز در تیمارهای که از پروبیوتیک با غلظت های 106×5 و CFU/mL107×5 استفاده شده بود، افزایش معنی داری را نسبت به شاهد نشان داد (05/0P˂). بر اساس نتایج این مطالعه، افزودن پروبیوتیک L. casei با غلظت CFU/mL106×5 به خوراک ماهی قزل آلای رنگین کمان انگشت قد، به عنوان مناسب ترین غلظت، باعث بهبود فعالیت آنزیم های گوارشی ماهی قزل آلا می شود، ولی غلظت های بالاتر آن، اثرات منفی بر ماهی قزل آلا دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1697457 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!