تاثیر رایحه درمانی با اسانس لیموترش بر اضطراب بعد از عمل جراحی ارتوپدی

چکیده:
مقدمه
اضطراب بعد از جراحی یکی از فشارهای روانی و شایع بیماران می باشد که عملکرد فیزیولوژیکی بدن را مختل می کند و می تواند سلامت بیمار را به خطر بیندازد. رایحه درمانی یکی از شاخه های طب مکمل می باشد که در کاهش اضطراب موثر است. هدف این مطالعه تعیین تاثیر رایحه درمانی با اسانس لیموترش بر اضطراب پس از عمل جراحی بیماران ارتوپدی می باشد.
روش کار
این مطالعه یک کار آزمایی بالینی شاهد دار تصادفی است که روی 82 بیمار دچار شکستگی رادیوس در بیمارستان های وابسته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1394 انجام شده است. بیماران به صورت تصادفی بلوکی به دو گروه مداخله و شاهد تخصیص یافتند. جهت جمع آوری داده ها از ابزار دیداری VAS استفاده شد. در گروه مداخله از بیماران درخواست شد دستمال آغشته به سه قطره اسانس لیموترش را به مدت 30 دقیقه استنشاق کنند. اضطراب بیمار هم قبل از عمل و هم 8 و 16 ساعت پس از عمل جراحی سنجیده می شد. تحلیل داده ها با آزمون های آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نسخه 16 نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته ها
نمونه ها ازنظر سن، جنس، تحصیلات و وضعیت تاهل همگن بودند. قبل از انجام مداخله تفاوت معنی داری بین آزمودنی های گروه شاهد و مداخله وجود نداشت ولی پس از انجام مداخله نمره اضطراب بیماران گروه مداخله نسبت به بیماران گروه شاهد در 8 ساعت اول (P= 0/03) و 16 ساعت اول (P=0/001) پس از جراحی کاهش معنی داری داشته است. .
نتیجه گیری
رایحه درمانی با اسانس لیموترش می تواند منجر به کاهش اضطراب پس از عمل بیماران دچار شکستگی شود. توصیه می شود از این روش به عنوان یک روش مکمل برای تسکین اضطراب بیماران تحت جراحی ارتوپدی استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1698743 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!