اولویت بندی حوزه های توسعه فناوری های شیمیایی مورد نیاز صنعت نفت به منظور سیاست گذاری برای پژوهش های بنیادی و کاربردی در حیطه علم شیمی با استفاده از روش Topsis و روش تجزیه فناوری

چکیده:
تعیین اولویت های فناورانه و تعریف نیازهای پژوهشی بنیادی و کاربردی براساس آن، ضرورتی اجتناب ناپذیر برای حصول به اثربخشی پژوهش و فناوری است.
براین اساس در این مطالعه نیازهای فناورانه صنعت نفت کشور در حوزه فناوری های شیمیایی که با توجه به چالش های موجود و آتی شناخته شده آن در سند مواد شیمیایی تعیین شده بود براساس نظرسنجی از مدیران و کارشناسان تخصصی مرتبط در صنعت نفت برمبنای شاخص های تعیین شده و با استفاده از روش TOPSIS اولویت بندی شد. سپس براساس متدولوژی شکست فناوری هر یک از این نیازهای فناورانه صنعت نفت به زیر فناروی ها و اجزای تشکیل دهنده آنها تجزیه و حوزه های توانمندی علمی، پژوهشی و فناورانه آنها در کشور ارزیابی شد و آن حوزه هایی که توانمندی علمی، پژوهشی و فناورانه آنها در کشور موجود نبود و یا ضعیف بود مشخص و براساس آن حوزه های پژوهشی مورد نیاز برای تحقیقات بنیادی و کاربردی در حوزه علم شیمی به منظور برنامه ریزی برای شکل دهی توانمندی های لازم و حصول به شایستگی های فناورانه مورد نیاز صنعت نفت تعیین گردید.
برای اولویت بندی این حوزه ها، حوزه های مشترک پژوهشی که حصول به توانمندی در آنها مورد نیاز بود انتخاب و به عنوان اولویت های کاری برای تحقیقات بنیادی و کاربردی در حوزه علم شیمی کشور تعریف گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p1699253 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!