پایش اثر نانوکورکومین روی سمیت سرب در رده سلولی Huh7-1x-ARE-luc

چکیده:
هدف
ژنوم انسان حاوی ژن‏های محافظت کننده است که دارای توالی عوامل پاسخ‏گو به آنتی اکسیدان‏ها در پروموترشان است که بیان آن‏ها به‏طور خاص تحت تاثیر عامل رونویسی Nrf2قرار می‏گیرد. این مسیر پیام رسانی (ARE\KEAP1) عمده‏ترین مکانیسم دفاعی در برابر استرس اکسیداتیو است. رده سلولی حاوی عوامل پاسخ‏گو به آنتی اکسیدان‏ها (ARE)، سلول‏های گزارشگر حساسی هستند که برای تشخیص عوامل فعال کننده پاسخ‏گو به آنتی اکسیدان‏ها به‏کار می‏روند و می‏توانند در شناسایی مواد اکسیداتیو همچون سرب کمک کننده باشند.
مواد و روش‏ها: در این مطالعه از رده سلولی پایدار Huh7-1x-ARE-luc تولید شده، استفاده شد. مهارفعالیتمتابولیکی سلول‏های Huh7 در غلظت‏های مختلف سرب (0 تا 80 میکرومولار) توسط آزمون MTT سنجیده شد. در ادامه رده سلولی Huh7-1x-ARE-luc برای بررسی آثار استرس اکسیداتیو با سرب به‏عنوان یک ترکیب القا کننده استرس اکسیداتیو و نانوکورکومین به‏عنوان یک آنتی اکسیدان در غلظت‏های متفاوتی از این ترکیبات تیمار شد و سپس میزان فعالیت لوسیفرازی زیست‏حسگر بررسی شد. همچنین میزان بیان ژن‏های مسیر ARE\KEAP1 توسط Real time PCR تعیین شد.
نتایج
نتایج نشان می‏دهد که غلظت 30 میکرومولار سرب باعثمهار متابولیکی50درصدیسلول‏های Huh7 می‏شود. فعالیت لوسیفرازی سلول‏های تیمار شده با غلظت‏های 4 و 8 میکرومولار از نانوکورکومین و غلظت 30 میکرومولار از سرب نسبت به کنترل ( 30 میکرومولار سرب) کاهش یافته است و با افزایش غلظت نانوکورکومین به 16 میکرومولار این فعالیت افزایش می‏یابد. نتایج تحلیل داده های حاصل از Real time-PCR نشان می‏دهد که بیان تمامی ژن‏های مورد بررسی شامل Nrf2 و NQO1 در رده سلولی Huh7-1x-ARE-luc تیمار شده با سرب 30 میکرومولار و نانوکورکومین 4 و 8 میکرومولار نسبت به تیمار همان ژن‏ها با سرب 30 میکرومولار کاهش یافته است. از سوی دیگر؛ بیان این ژن‏ها در سلول‏های تیمار شده با سرب 30 میکرومولار و نانوکورکومین 16 میکرومولار نسبت به تیمار همان ژن‏ها با سرب 30 میکرومولار افزایش داشته است.
نتیجه گیری: نانوکورکومین به‏عنوان یک آنتی‏اکسیدان توانسته اثر سمیت سرب را احتمالا از طریق مسیر ARE\KEAP1 به‏طور معنی‏داری کاهش دهد؛ در نتیجه می‏تواند به‏عنوان یک آنتی‏اکسیدان در کاهش استرس اکسیداتیو استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p1699294 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!