بررسی اثرات متیل ترشیو بوتیل اتر (MTBE)، برخیپارامترهای خون و کبد

چکیده:
سابقه و هدف
متیل ترشیو بوتیل اتر (MTBE) ترکیب آلی فراری است که به جای تترااتیل سرب، جهت بهبود سوخت بنزین استفاده می شود.این ماده به روش های مختلف، جذب خون شده و آثار سمی بر جای می گذارد. در این پژوهش، سعی شد تا اثرات تزریقی آن بر فاکتورهای خونی و بافت کبد مورد مطالعه قرار گیرد.
مواد و روش ها
45 موش ماده بالغ نژاد Albino NMRI در سه گروه شاهد، گروه تیمار A، هر روز یک نوبت به میزان MTBE cc 4/0 (MTBE cc 06/0 cc + 04/0 آب مقطر) با عیار mg/kg 1600 وزن موش، گروه تیمار B با شرایط مشابه (cc 1/0 سرم فیزیولوژی نیز دریافت کردند) قرار گرفتند. پس از وزن کشی، بیهوشی و خون گیری، پارامترهای مورد نظر بافت کبد و خون، با نرم افزار موتیک اندازه گیری شد و مطالعات ماکروسکوپی و میکروسکوپی به وسیله لام های تهیه شده، صورت گرفت.
یافته ها
افزایش میانگین تعداد گلبو ل های قرمز، هماتوکریت و چگالی پلاسما، بدون بالارفتن هموگلوبین در گروه، نشان از اثرات سمی این ماده داشت. در گروهA ، پرخونی و التهاب پارانشیم کبدی با افزایش میانگین قطر ورید مرکز لوبولی، بین لوبولی و سینوزوئیدها قابل اهمیت بود. میانگین اندازه هسته به سلول کاهش و تعداد سلول های دوهسته ای نسبت به تک هسته ای هپاتوسیت ها افزایش یافت، در اکثر موارد تفاوت گروه A و B و شاهد با A معنی دار بود (05/0 >P).
استنتاج: معنی داری رابطه ها نشان داد که تغییرات پارامترهای خونی و بافت کبد ناشی از اثرات سمی MTBE بوده و همراهی سرم فیزیولوژی در گروه آزمایشی B، این تغییرات را کاهش داد؛ بنابراین، باید از ترکیبات جایگزین و کم خطری برای بهبود سوخت بنزین استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1699562 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!