بررسی میزان بروز سرطان معده و ارتباط آن با عوامل جغرافیایی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی در استان خوزستان بین سالهای 1388 تا 1392

پیام:
چکیده:
مقدمه
سرطانها به دلیل عوارض جبران ناپذیر و هزینه های سرسام آور تشخیص و درمان جایگاه ویژه ای در برنامه های نظام سلامت دارند و موضوع پراکندگی بیماری ها و انتصاب آنها به نواحی جغرافیایی از موضوعات ثابت شده است که زمینه ایجاد علمی بنام جغرافیای پزشکی را فراهم می کند.مطالعه حاضر با هدف بررسی بروز پنج ساله سرطان معده و ارتباط آن با عوامل جغرافیایی در استان خوزستان بین سالهای 92-1388صورت گرفت.
روش بررسی
مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی می باشد که به بررسی میزان بروز و ارتباط بیماری سرطان و همبستگی آن با عناصرجغرافیایی و اقلیمی پرداخته است. جامعه پژوهش شامل کلیه بیماران مبتلا به سرطان معده بین سالهای 1392-1388 در استان خوزستان که در سامانه جامع ثبت سرطان موجود می باشند را شامل می شود.جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS.16 و برای اهداف تحلیلی از آزمون های آماری Independent T -testو Kruskai-Wallis Test و آنالیز واریانس استفاده شد.نقشه سازی عوامل اقلیمی با استفاده از نرم افزار Arc GIS.ver10.3 انجام شد.
یافته ها
تعداد 1587 بیمار مبتلا به سرطان معده بین سال های 1388 تا 1392 در سامانه جامع سرطان استان خوزستان ثبت گردیده بود.میانگین سنی بیماران 17/14±57/62 سال بود و 66%(1047 نفر) آنها مرد و 34%(540 نفر) زن بودند. میزان بروز تجمعی سرطان معده، 35 در صدهزار نفر برآورد گردید. ارتباط بین بروز سرطان معدهو متوسط بارش باران معنی دار بود ( 04/0=p).
نتیجه گیری
بروز سرطان معده در مناطق مختلف استان خوزستان یکسان نبوده که می تواند علاوه بر مسائل دموگرافیک تحت تاثیر عوامل جغرافیایی و اقلیمی مختلف قرار داشته باشد. لذا پیشنهاد می گردد مطالعات بیشتری در زمینه اپیدمیولوژی و اتیولوژی آن جهت شناسایی ریسک فاکتورهای اختصاصی آن در مناطق مختلف صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 139
لینک کوتاه:
magiran.com/p1699631 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!