مقایسه روش معمول پمپ و جاذب و نمونه برداری غیر فعال میکرو استخراج فاز جامد (EMPS) جهت تعیین غلظت بنزن، تولوئن و زایلن (XTB) هوای مناطق شهری

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
هیدروکربن های آروماتیک علاوه بر تاثیرات سمی بر انسان، حیوان و گیاهان، می توانند در تولید مه دود فتوشیمیایی نیز موثر باشند، در نتیجه اندازه گیری آنها از نظر ارزیابی سلامت انسانها و همچنین اثرات زیست محیطی حایز اهمیت می باشد. هدف از این مطالعه ارزیابی کارایی روش Solid-Phase Microextraction برای اندازه گیری گاز بنزن، تولون و زایلن بوده است.
مواد و روش ها
نمونه بردارهای SPME در هولدرهای محافظ نمونه برداری قرار داده شده و به مدت 5 روز در هوای آزاد در مسیرهای نسبتا پرترافیک قرار گرفت. نمونه برداری در دو فصل انجام شده و در پایان هر دور نمونه برداری، نمونه ها جهت آنالیز به آزمایشگاه ارسال می گردید. علاوه بر روش فوق از روش پمپ و جاذب هم استفاده شده و غلظت گازهای بنزن، تولون و زایلن اندازه گیری شد. در انجام این طرح و استفاده از منابع، رعایت موازین اخلاقی انجام شد.
یافته ها
نتایج حاصل از نمونه برداری با SPMEبا نتایج به دست آمده از روش معمول با استفاده از جاذب وپمپ، آنالیز و مقایسه گردید. R2 نمودار مقایسه نتایج این دو روش برای بنزن، تولون و زایلن به ترتیب حدود 0/98، 0/9و 0/95 به دست آمد. اختلاف اندک مقدار اندازه گیری شده به صورتی بود که مقادیر غلظتهای پمپ و جاذب در بیشتر مواقع مقدار بالاتری را نشان می داد.
نتیجه گیری
مقایسه غلظتهای به دست آمده از دو روش، شباهت نسبی بین نتایج آنها را نشان می دهد و می توان گفت که استفاده از روش SPME هم می تواند، نتایج قابل اطمینانی از اندازه گیری گازهای بنزن، تولون و زایلن را ارایه دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1699757 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!