بررسی خستگی عضلانی و تعیین ریسک فاکتور های اختلالات اسکلتی-عضلانی با روش MFA در خیاطان شهر شیراز در سال 1394

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در حرفه خیاطی، خیاطان برای انجام فعالیت هایی همچون دوخت و تعیر انواع لباس، پوسچرهای مختلفی به خود می گیرند. در این شغل عوامل متعددی هم چون عوامل فیزیکی، فردی و روانی می تواند بر وضعیت بدنی نامطلوب فرد در حین انجام کار تاثیر داشته باشد. بنابراین آن ها در معرض ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی -عضلانی می باشند، لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی خستگی عضلانی و تعیین برخی ریسک فاکتورهای اختلالات اسکلتی-عضلانی انجام پذیرفت.
روش بررسی
در این مطالعه ی مقطعی، 165 نفر از خیاطان شهر شیراز به صورت تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتند. داده های مورد نیاز در این مطالعه از پرسشنامه ی نوردیک و سلامت عمومی استفاده گردید. همچنین روش MFA برای ارزیابی خستگی عضلانی تمام بدن بکار برده شد. تجزیه و تحلیل داده ها پارامتریک و غیر پارامتریک با استفاده از نرم افزار SPSS، نسخه 21 صورت گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که 79/4% افراد مورد مطالعه مرد و 75/2% متاهل بودند. بیشترین شیوع علائم اختلالات اسکلتی-عضلانی در ناحیه کمر (57%) مشاهده گردید. بر اساس روش MFA، بیشترین درصد افرادی که در سطح اولویت اقدامات اصلاحی قرار گرفتند نیز مربوط به ناحیه کمر بود. 63/6% افراد مورد مطالعه از سلامت عمومی برخوردار بودند.
نتیجه گیری
وضعیت تاهل، پوسچر، سلامت عمومی و سابقه کار از مهم ترین متغیر های باقی مانده در مدل رگرسیون با نسبت شانس بیشتر از 1/21 در جامعه خیاطان بودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1699911 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!