بررسی فراوانی سوء مصرف آمفتامین و مت آمفتامین در بیماران بستری در بخش روانپزشکی بیمارستان فرشچیان همدان

پیام:
چکیده:
مقدمه
آمفتامین و مت آمفتامین مواد صناعی دست سازی هستند که ابتدا به عنوان دارو، مورد مصرف قرار گرفتند ولی به تدریج به علت اثرات مقلد سمپاتیک، به عنوان مواد روان گردان گسترش یافتند. مطالعات مختلف، نشان داده اند که شیوع مصرف این مواد در حال افزایش است و همچنین میان سوء مصرف آمفتامین و مت آمفتامین، با اختلالات روانپزشکی، رابطه ای نزدیک وجود دارد. لذا، این مطالعه با هدف تعیین میزان شیوع سوء مصرف آمفتامین و مت آمفتامین در بیماران روانپزشکی و عوامل موثر بر آن انجام شده است.
روش کار
در این مطالعه توصیفی – مقطعی، 2543 بیمار بستری شده در بخش روانپزشکی، بیمارستان فرشچیان، شهر همدان، در سال 1392، به لحاظ سوءمصرف آمفتامین و مت آمفتامین، مورد مطالعه قرار گرفتند. جهت یافتن آمفتامین و مت آمفتامین، از تست ادراری به روش های ایمونوشیمی و کروماتوگرافی استفاده شد.
یافته ها
شیوع سوءمصرف آمفتامین و مت آمفتامین در بیماران بستری در بخش روانپزشکی، 186 نفر (3/7%) ارزیابی شد. اکثریت سوء مصرف کنندگان، مرد (87%)، جوان (میانگین سنی: 36 سال) و متاهل (60%) بودند ولی با این وجود، رابطه معنا داری بین سن، جنس و وضعیت تاهل، با شیوع مصرف این مواد یافت نشد (05/0 < P). نیمی از مصرف کنندگان، بیکار و 67%، تحصیلات پایین تر از دیپلم داشتند. مهم ترین بیماری روانپزشکی در میان سوءمصرف کنندگان این دو ماده، اختلال خلقی دو قطبی (1/65%) بود. در این مطالعه، ارتباط معناداری میان همبستگی نتایج تست های آمفتامین و مت آمفتامین مشاهده نشد (05/0 < P).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان می دهد که شیوع سوءمصرف آمفتامین و مت آمفتامین در بیماران روانپزشکی، بیشتر از سایر افراد جامعه است و در این میان، بیماران با اختلالات خلقی، در خطر بیشتری قرار دارند. همچنین این مطالعه، نشان می دهد که شیوع سوء مصرف این مواد، در میان زنان، در مقایسه با مطالعات قبلی افزایش یافته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
80 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p1700956 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!