طبقه بندی مولکولی و تجزیه و تحلیل شجره ای ژنوتایپ های 8-LPS1 جدایه های پاستورلا مولتوسیدای طیوری در ایران با استفاده از روش LPS- PCR typing

چکیده:
پاستورلا مولتوسیدا یک پاتوژن گرم منفی و مهم در دامپزشکی می باشدکه براساس آنتی ژن پلی ساکاریدی به 16 سروتایپ با استفاده از روش ژل دیفیوژن تقسیم می شود. در این مطالعه روشLPS PCR typing برای تایپینگ مولکولی وآنالیز فیلوژنیک ژنوتایپ های 8 - LPS1 جدایه های پاستورلا مولتوسیدا از طیور ایران به کار گرفته شد. در این مطالعه 30 جدایه طیوری پاستورلا مولتوسیدا در محیط کشت اختصاصی (BHI) کشت داده شده و DNA ژنومی آن ها به روش جوشاندن استخراج گردید. شناسایی به روش بیوشیمیایی و مولکولی انجام گردید. ژنوتایپینگ لیپوپلی ساکاریدی به روش LPS-PCR و با استفاده از پرایمرهای اختصاصی انجام شد. محصولات PCR از هر یک از ژنوتایپ ها تعیین سکانس شده و ارتباط آن ها با توالی های موجود در Gen bank مقایسه گردید. تمام ایزوله های مورد بررسی با روش LPS -PCR قابل تیپ بندی بودند. از بین جدایه ها، 18جدایه دارای ژنوتیپ L1 (60 درصد) و4جدایه دارای ژنوتیپ L2 (33/13 درصد) و 5 جدایه دارای ژنوتیپ L3 (66/16 درصد) و2جدایه دارای هرسه ژنوتیپ L1،L2،L3 (66/6 درصد) و 1جدایه دارای دو ژنوتیپ L2،L3 (33/3 درصد) بودند. هیچکدام ایزوله ای با ژنوتیپ های دیگر شناسایی نشدند ژنوتیپ های L4-L8 در بین جدایه های مطالعه شده شناسایی نشدند. در مقایسه نتایج توالی نوکلئوتیدی جدایه های بومی ایران با جدایه های موجود در Genbank اختلافات قابل توجه وجود داشت.روش LPS PCR typing نشان داد که سه ژنوتیپ L1، L2 و L3 پاستورلا مولتوسیدا در جدایه های بومی ایران حضور دارند. این تحقیق نشان داد که روش LPS- PCR یک سیستم تایپینگ مناسب برای افتراق بین جدایه های پاستورلا مولتوسیدا می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1701996 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!