بررسی تاثیر عوامل مختلف بر روی کیفیت زندگی زنان نخست زا شهرستان نوشهر1394

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دوره بعد از زایمان با تغییرات مهمی در کیفیت زندگی زنان همراه می باشد که میتواند بر سلامت مادر و کودک موثر باشد این مطالعه با هدف بررسی تاثیر عوامل مختلف روی حیطه های کیفیت زندگی زنان انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی- تحلیلی روی 120 نفر اززنان نخست زا مراجعه کننده به مراکز بهداشتی ودرمانگاه های شهرستان نوشهرکه به طور تصادفی انتخاب شده بودند انجام شدو از ابزار کیفیت زندگی خلا صه شده سازمان بهداشت جهانی در حیطه های جسمانی، روانی ، اجتماعی، محیطی و عمومی(کلی) و نرم افزارSPSS و آمار توصیفی و آزمون های ANOVA ، t-testو Mann-whitneyبرای تجزیه و تحلیل استفاده شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد از پنج حیطه مورد بررسی حیطه عمومی (کلی)با میانگین 92.12±34.76 بیشترین نمره و حیطه محیطی با میانگین 29.8±03.64 کمترین نمره را داشتند.مقایسه کیفیت زندگی بر اساس تحصیلات،نوع زایمان،جنسیت نوزاد،شغل ،سن انجام گرفت.از نظر تحصیلات اختلاف معنی داری در حیطه اجتماعی و عمومی وجود دارد (P<0/05)ولی در سایر حیطه ها اختلاف معنی دار نبود.از نظر نوع زایمان اختلاف معنی داری در حیطه اجتماعی و محیطی مشاهده گردید (P<0/05 )از نظر جنسیت نوزاد اختلاف معنی داری در حیطه اجتماعی وجود دارد(P<0/05) از نظر نوع شغل اختلاف معنی داری در حیطه اجتماعی مشاهده شد.( P<0/05) .از نظر سن اختلاف معنی داری ( P<0/05) در حیطه های اجتماعی و محیطی مشاهده شد.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش ملاحظه می گردد که عوامل مختلفی از جمله تحصیلات،نوع زایمان،جنسیت نوزاد،نوع شغل و سن بر کیفیت زندگی زنان نخست زا پس از زایمان تاثیر دارند و با دانستن این مطلب مراقبین بهداشتی و مسولین می توانند گامهای مثبتی در راستای بهبود کیفیت زندگی زنان نخست زا بردارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1702136 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!