نگاشت مناطق آلتراسیون با استفاده از مدل آمیخته ی گاوسی و نقشه بردار زاویه طیفی

چکیده:
در ایران باتوجه به وسعت زیاد کشور و گستردگی مناطق پتانسیل دار ذخایر معدنی، شناسایی و مدیریت صحیح ذخایر اهمیت بسیار بالایی دارد. از طرف دیگر به دلیل پیشرفت های فن آوری سنجش از دور و تولید داده های فراطیفی با اطلاعات طیفی فراوان، استفاده از این داده ها جهت مطالعه ی دقیق پدیده ها به سرعت در حال گسترش است. تصاویر فراطیفی به دلیل نمایش گسترده خصوصیات طیفی عوارض و پدیده های سطح زمین در بسیاری از علوم مرتبط با زمین مورد توجه قرار گرفته اند. از آن جایی که بسیاری از مواد معدنی در محدوده مادون قرمز کوتاه ویژگی های طیفی منحصر به فردی دارند، تشخیص و تفکیک آن ها به کمک تصاویر فراطیفی به جهت پهنای باندی بسیار کمی که دارند، بسیار حائز اهمیت است. در این پژوهش قصد داریم به تفکیک مناطق آلتراسیون مرتبط با مس پورفیری به کمک تصاویر فراطیفی هایپریون و با استفاده از دو الگوریتم نقشه بردار زاویه طیفی (SAM) و طبقه بندی کننده مدل آمیخته گاوسی بپردازیم. شایان ذکر است که انجام پیش پردازش های لازم بر روی تصاویر فراطیفی هایپریون به دلیل داشتن نسبت سیگنال به نویز پایین، یکی از گام های بسیار ضروری به جهت رسیدن به نتایج مطلوب می باشد. به منظور مقایسه و ارزیابی صحت روش های پیشنهادی در این تحقیق، ابتدا داده تصویری از سنجنده هایپریون مورد استفاده قرار گرفت. همچنین یک داده شبیه سازی شده مورد استفاده قرار گرفت، تا کارایی الگوریتم های مورد استفاده در این تحقیق را نشان دهند. برای ارزیابی نتایج نیز از ماتریس خطا به کمک داده های زمینی استفاده شد و مولفه ها ی دقت کلی و ضریب کاپا به عنوان معیار ارزیابی مورد استفاده قرار گرفتند. دقت کلی و ضریب کاپا برای الگوریتم SAM و آمیخته گاوسی به ترتیب معادل با 82% ، 75/0 و 80% ، 71/0 حاصل شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
217 تا 229
لینک کوتاه:
magiran.com/p1702278 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!