برآورد بار اقتصادی لیشمانیوزهای پوستی و احشایی در ایران در سال 1392

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
لیشمانیوزها طیف وسیعی از نشانه های بالینی شامل آسیب های پوستی تا عفونت های احشایی منجر به مرگ را در برمی گیرد. اطلاعات دقیق درباره ی بار اقتصادی این بیماری ها می تواند تصمیم گیرندگان سلامت کشور را در برآورد اندازه ی مشکل، مزایای اقتصادی به دست آمده به علت پیش گیری از این بیماری ها و در نتیجه اختصاص منابع و مبارزه با این بیماری یاری دهد. این مطالعه به منظور تعیین بار اقتصادی لیشمانیوزها در جامعه های انسانی و حیوانی در ایران در سال 1392 انجام شد.
روش کار
واحد هزینه های خدمات از تعرفه های دولتی تعریف شده به وسیله وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی و نیز مصاحبه با متخصصان و هزینه های خدمات با ضرب واحد هزینه محاسبه شده برای یک نفر در کل موارد ابتلا به دست آمد. روند بیماری و خدماتی که برای بیماران ارایه می شود؛ با استفاده از بررسی متون، پرونده ها و مصاحبه با خبرگان به دست آمد.
یافته ها
بار اقتصادی لیشمانیوزها درسال1392، بیش از 213 میلیارد ریال (حدود 000/700/6 دلار آمریکا) برآورد شد. به ترتیب 39،27، 18 و16 درصد مربوط به هزینه های غیر مستقیم، مستقیم پزشکی، مستقیم غیر پزشکی و سگ ها بود. به طور متوسط هزینه های مستقیم پزشکی لیشمانیوز جلدی و احشایی برای هر نفر به ترتیب (3381186 ریال، 106 دلار آمریکا) و (9392832 ریال ، 295دلار آمریکا) بود.
نتیجه ‏گیری: بار اقتصادی لیشمانیوز در مقایسه با بعضی بیماری ها از جمله کیست هیداتید (3/232 میلیون دلار) عدد کوچک تری بود. توصیه می گردد سیاستمداران بهداشتی ایران محاسبه باراقتصادی سایر بیماری ها را مد نظر قرار بدهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1702929 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!