بررسی ارتباط پروفایل روان شناختی مادران باردار با وزن، قد و دور سر نوزادان هنگام تولد

پیام:
چکیده:
هدف
آبستنی، تنها با تغییرات جسمی در زن همراه نیست بلکه ازنظر روحی نیز دگرگونی هایی در زن باردار رخ می دهد. عوامل مختلفی در سلامت بارداری مادران موثر است که از آن جمله می توان به عوامل روان شناختی خود مادر، اضطراب، استرس و افسردگی اشاره کرد. دوران حاملگی می تواند به حدی استرس زا باشد که بیماری های روانی را برانگیزد اضطراب دوران بارداری می تواند باعث پیامدهای مهمی ازجمله کمبود وزن، قد نوزادان در هنگام تولد شود.
روش بررسی
این پژوهش یک مطالعه توصیفی- همبستگی است که به منظور بررسی ارتباط بین حالات روان شناختی زنان باردار و اندازه قد، وزن و دور سر نوزادان در هنگام تولد انجام شده است. جهت برآورد حجم نمونه از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد (تعداد نمونه برابر با 60 نفر). ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه افسردگی، اضطراب، استرس (DASS) و همچنین مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده ی چندبعدی (MSPSS) بود که در سه ماهه ی سوم بارداری توسط زنان باردار تکمیل شد و چگونگی وضعیت بدنی نوزادان نیز از روی پرونده ی پزشکی آنان به دست آمد.
یافته ها
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که حمایت اجتماعی ادراک شده ی مادران باردار بر وضعیت بدنی نوزادان آنان در هنگام تولد تاثیر دارد، مخصوصا حمایت اجتماعی افراد مهم که قابلیت پیش بینی وزن نوزاد (018/0=p) و اندازه دور سر نوزاد (007/0=p) را دارد ولی بین افسردگی، اضطراب و استرس مادر با وضعیت بدنی نوزاد تازه متولدشده همبستگی جزئی نشان داده شد که معنی دار نبوده است.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به سختی های دوران بارداری و افزایش حساسیت زنان باردار در این دوران به دلایل تغییرات هورمونی و جسمانی خاص این دوران، ضرورت وجود منابع حمایتی از سوی خانواده و افراد مهم زندگی مخصوصا شوهران به میزان بسیار زیاد احساس می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1703074 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!