کارایی داکسی سایکلین در کاهش اختلالات ناشی از ایسکمی - خون رسانی مجدد تجربی یک طرفه بیضه در اسپرم های اپیدیدیمی موش

چکیده:
مقدمه
ایسکمی- خون رسانی مجدد ناشی از پیچش بیضه می تواند موجبات آسیب هر دو بیضه را فراهم آورد. مطالعه حاضر جهت ارزیابی اثر داکسی سایکلین بر روی اختلالات ناشی از ایسکمی- خون رسانی مجدد تجربی یک طرفه بیضه در اسپرم های اپیدیدیمی موش صورت پذیرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه بر روی پنج گروه مساوی شش تایی موش نر بالغ انجام گرفت. در دو گروه از حیوانات، متعاقب بیهوشی و خارج نمودن بیضه سمت چپ، عروق بند بیضه و مجرای دفران از یکدیگر جدا و با استفاده از پنس خون بند غیرتروماتیک، بخش عروقی بند بیضه به مدت 30 دقیقه مسدود گردید. یک گروه از گروه های فوق، روزانه 5/2 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به صورت داخل صفاقی داروی داکسی سایکلین را به مدت 3 روز از روز ایجاد ایسکمی- خون رسانی مجدد تجربی دریافت نمود. گروه شاهد، شم و گروهی که تنها داکسی سایکلین دریافت می کرد نیز در نظر گرفته شد. خصوصیات اسپرم هر دو اپیدیدیم پس از 35 روز مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها
ایسکمی- خون رسانی مجدد یک طرفه بیضه کاهش معنی داری را در تعداد، میزان زنده مانی و قابلیت تحرک اسپرم های هر دو اپیدیدیم موجب گشت. همچنین، میزان وقوع آپوپتوز در اسپرم های هر دو اپیدیدیم و بروز ناهنجاری در اسپرم های اپیدیدیم همسو به شکل معنی داری متعاقب ایسکمی- خون رسانی مجدد یک طرفه بیضه افزایش یافت. تجویز داکسی سایکلین بهبود قابل توجهی را در تغییرات منفی ناشی از ایسکمی- خون رسانی مجدد در فراسنجه های فوق موجب گردید.
بحث و نتیجه گیری
به نظر می رسد داکسی سایکلین به صورت بالقوه می تواند در برابر عوارض تولیدمثلی طولانی مدت ایسکمی- خون رسانی مجدد یک طرفه بیضه در موش واجد اثرات محافظتی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 123
لینک کوتاه:
magiran.com/p1703109 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!