بررسی تاثیرات بسته بندی در اقتصاد هنر

چکیده:
هنر با جامعه در تعامل است و از آن تاثیر میپذیرد. هنر جنبه های گوناگون و متنوعی دارد و هربار به گونهای جلوه مینماید. گاهی به شکل یک مقوله عرفانی، متعالی و گاه همچون یک پدیده اقتصادی خود را نشان میدهد. هنر دارای جایگاه اقتصادی بوده و نقش قابل توجهی را در توسعه ایفا میکند. اقتصاد هنری، محرک اصلی فعالیتها و آثار هنری است.دستاوردهای فعالیتهای هنری اعم از هنرهای تجسمی، صنایعدستی و هر نوع خلاقیت و آفرینش هنری بدون ارایه به مخاطب یا مصرفکننده، نمیتوانند آنچنان که باید شناخته شده و معرفی شوند، در نتیجه از گسترش و توسعه باز میمانند. بازاریابی هنر، تاثیرگذاری بر ذهنها و شکار ایده ها و یک ابزار مهم برای حمایت مالی از هنرها است. بستهبندی به عنوان بخشی از بازاریابی و مهمترین حلقه رابطه بین تولید، حمل و نقل و بازاریابی بهشمار میآید.
تلاش نگارندگان در مقاله حاضر بر آن بوده تا به راهکارهایی جهت معرفی هرچه بهتر این آثار و رونق بازار هنر در بعد ملی و بین المللی دست یابند. توجه به اقتصاد هنر منجر به بهرهمندی اقتصاد ملی از ظرفیتهای هنر خواهد شد. آنچه در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است، نقش بستهبندی و تاثیر آن در رشد اقتصاد هنری است. پرسشهای این مقاله به این ترتیب است: نقش و اهمیت اقتصاد هنر چیست؟ نقش و تاثیر بستهبندی در اقتصاد هنر چگونه است؟ روش تحقیق بهکار گرفته شده تحلیلی بوده و روش گردآوری اطلاعات، اسنادی (کتابخانه ای) است.
در نهایت چنین نتیجه گرفته می شود که استفاده از بستهبندی به عنوان یک عامل ارتباطی در موفقیت و جذب مشتری و در پی آن رونق اقتصادی بازار هنر بسیار تاثیرگذار بوده است. این آثار زیبا که سرمایه های فرهنگی ایران هستند، در قالب بستهبندی های مناسبتر میتوانند در معرفی هرچه بهتر آثار متاثر از پیشینه هنرهای ایرانی نقش مهمی داشته باشند و باعث اشاعه فرهنگ ایرانی و رشد اقتصاد هنر ایران شوند.
کلیدواژگان:

اقتصاد فرهنگ، صنایع فرهنگی، برند فرهنگی، شهر فرهنگی

زبان:
فارسی
در صفحه:
97
لینک کوتاه:
magiran.com/p1703319 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!