بررسی سبک های فرزندپروری زنان شاغل در بیمارستان و برخی متغیرهای مرتبط در بیمارستانهای منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درسال 1393

چکیده:
مقدمه
شیوه های فرزندپروری والدین از مهمترین و بنیادی ترین عوامل شکل گیری شخصیت کودکان می باشد که متاثر از عوامل مختلفی ازجمله وضعیت اجتماعی، اقتصادی و تجارب شغلی والدین و غیره می باشد. لذا باتوجه به ویژگی های شغلی زنان شاغل در بیمارستان، پژوهش حاضر به منظور بررسی سبک های فرزندپروری زنان شاغل در بیمارستان و برخی متغیرهای مرتبط با آن در بیمارستانهای منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درسال 1393 انجام گردید.
روش کار
این مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی می باشد که درآن تعداد 202 نفر از زنان شاغل در بیمارستان های منتخب شهر اصفهان در سال 1393 که کودک 11-1 ساله داشتند به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه سبک های فرزندپروری بامریند را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی مناسب از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
یافته های این مطالعه نشان داد که شرکت کنندگان بالاترین میانگین نمره را در سبک فرزندپروری اقتدارمنطقی کسب نمودند (2/4 ± 4/32)، و پایین ترین میانگین مربوط به سبک استبدادی بود (6 ± 78/16). از میان متغیرهای مورد بررسی، سن، سابقه کار و تعداد فرزند با نمره سبک فرزندپروری سهلگیرانه رابطه معکوس داشت همچنین بین تحصیلات و نمره سبک فرزندپروری سهلگیرانه رابطه مستقیم وجود داشت.
نتیجه گیری
با توجه به ویژگی های شغلی کار در بیمارستان و همچنین نقش اساسی مادران در پرورش فرزندان ضروری است علاوه بر آموزش و ارتقاء مهارتهای فرزندپروری، تسهیلات و اقدامات لازم در زمینه تعدیل حجم و ساعات کاری زنان شاغل در بیمارستان صورت پذیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 6
لینک کوتاه:
magiran.com/p1704456 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!