اثرات ورزش ارادی و تزریق استروژن بر اصلاح نارسایی حافظه ترس و کاهش نورونهای هیپوکمپ ناشی از برداشته شدن تخمدان در موش بزرگ آزمایشگاهی

چکیده:
هدف
مطالعات قبلی نشان دادند که ورزش اثرات مفیدی بر فعالیت های شناختی دارد و خارج کردن تخمدان ها موجب اختلال در یادگیری و حافظه می شود. هدف مطالعه حاضر تعیین اثر ورزش ارادی و جایگزینی استروژن بر اثرات برداشته شدن تخمدان( اوارکتومی) بر حافظه ترس و تعداد نورون های هیپوکمپ در موش بزرگ آزمایشگاهی بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی از رت های ماده نژاد ویستار (180-220 گرم) استفاده شد، حیوانات یک هفته بعد از انجام اوارکتومی (که تخمدان های آن ها با روش جراحی برداشته شده بود) با دریافت وهیکل (2 میلی لیتر به ازاء هر کیلوگرم وزن) یا استروژن (20 میکروگرم به ازاء هر کیلوگرم وزن) به طور روزانه به مدت دو هفته ورزش ارادی انجام دادند. سپس در دستگاه احترازی غیرفعال آموزش دیدند و 48 ساعت بعد حافظه آن ها بررسی شد و بلافاصله بعد از آن کشته شده و هیپوکمپ آن ها خارج شد و شمارش نورونی در نواحی مختلف آن انجام گردید.
یافته ها
آنالیز یافته ها نشان داد که اوارکتومی موجب کاهش حافظه و کاهش تعداد نرون ها در هیپوکمپ شد و تزریق استروژن و یا ورزش ارادی به تنهایی و توام به طور معنی داری این اثرات را اصلاح می کند (05/0P<).
نتیجه گیری
ورزش ارادی ضمن تقویت یادگیری و حافظه و افزایش تعداد نورون های هیپوکمپ، موجب اصلاح اختلالات ناشی از اوارکتومی می شود. ورزش ارادی یک الگوی مناسب اصلاح اختلالات شناختی در طی منوپوز است
زبان:
فارسی
صفحات:
655 تا 665
لینک کوتاه:
magiran.com/p1704514 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!