اثر ورزش اجباری تریدمیل در طول القای وابستگی به مورفین بر نشانه های وابستگی فیزیکی و روانی در موش های صحرایی وابسته به مورفین

چکیده:
هدف
مطالعات قبلی نشان داده اند که ورزش اختیاری و شنا شدت وابستگی فیزیکی و روانی را در موش صحرایی وابسته و قطع مورفین کاهش می دهد. هدف مطالعه حاضر بررسی اثر ورزش اجباری تریدمیل در طول القای وابستگی به مورفین بر روی نشانه های قطع مورفین به دنبال نالوکسان و رفتار شبه اضطرابی می باشد.
مواد و روش ها
موش ها به مدت 7 روز فعالیت ورزشی تریدمیل نیم ساعته، هم زمان تزریق زیر جلدی مورفین با دوزهای تدریجی افزایشی (mg/kg 64 و 56، 46، 36، 26، 16، 8) یک بار در روز دریافت کردند. در روز هشتم، 2 ساعت بعد از تزریق مورفین با دوز mg/kg 56 سطح اضطراب ارزیابی شد. سپس در روز نهم نیز 2 ساعت بعد از تزریق مورفین با دوزmg/kg 56 با تزریق نالوکسان هیدروکلراید (mg/kg 4/0) به صورت داخل صفاقی شدت وابستگی فیزیکی مطابق مدل Gellert–Holtzman ارزیابی گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که نشانه های درجه بندی شده شامل تعداد انقباضات شکمی، درصد از دست دادن وزن و نمره کل Gellert–Holtzman و هم چنین نشانه های چک شده مثل اسهال، بی قراری، دندان قروچه در موش های وابسته به مورفین دونده با تریدمیل از شدت کم تری نسبت به گروه غیر دونده برخوردارند. هم چنین نتایج نشان داد که تعداد ورود و مدت زمان ماندن در بازوی باز در گروه وابسته به مورفین دونده با تریدمیل بیش تر از گروه وابسته به مرفین غیر دونده است.
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه نشان داد که ورزش اجباری تریدمیل در طول القای وابستگی به مورفین موجب کاهش شدت وابستگی و رفتار شبه اضطرابی می شود. بنابراین، ورزش اجباری تریدمیل نیز همانند دیگر ورزش ها ممکن است برخی از نتایج رفتاری فیزیکی و روانی وابستگی به مورفین را کاهش دهد
زبان:
فارسی
صفحات:
648 تا 654
لینک کوتاه:
magiran.com/p1704515 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!