اثر بربرین بر بقای سلول های سرطانی خون محیطی بیماران مبتلابه لوسمی لنفوئیدی مزمن در In vitro

چکیده:
هدف
لوسمی لنفوئیدیمزمن (Chronic lymphocytic leukemia، CLL) یکی از شایع ترین بدخیمی های لنفوئیدی در کشورهای غربی است. به طور عموم افراد مسن از طریق تجمع و تکثیر لنفوسیت هایB که دارای مارکرهایCD19+، CD20+،CD5+وCD23+ هستند، درگیر می کند. بربرین ازجمله ترکیبات طبیعی با ساختار ایزوکویئلون آلکالویید است که دارای توانایی بالقوه ضد سرطانی می باشد. در شرایط آزمایشگاهی بربرین در رده های سلول های سرطانی باعث کاهش بقا و افزایش میزان آپوپتوز در سلول های سرطانی می شود. در این مطالعه به بررسی اثر بربرین بر میزان بقا و آپوپتوز در سلول های تک هسته ای خون محیطی(Peripheral Blood Mononuclear Cell، PBMC)بیمارانCLL و افراد نرمال در حضور یا عدم حضور و هم چنین مقایسه با داروی فلودارابین در هر دو گروه پرداخته شد.
مواد و روش ها
سلول های تک هسته ای خون محیطی 12 بیمارCLL و 6 فرد سالم را با استفاده از تکنیک فایکول جدا کرده و سلول هایPBMC در پلیت های 96 خانه ای با محیط کشت RPMI1640 به همراه AB+serum با دوزهای 5 تا 200 میکرومولار بربرین و غلظت 1 میکرومولار از فلودارابین کشت داده شدند. میزان بقا و میان آپوپتوز این سلول ها را با استفاده از تکنیکMTT و Annexin V/7AAD (فلوسایتومتری) مورد سنجش قرار گرفت.
یافته ها
نتایج به دست آمده بیانگر کاهش میزان بقا در PBMC های بیمارانCLL مجاور شده با بربرین با 05/0P<نسبت به سلول های بیمارانی که با این دارو مجاور نشده است. مقایسه میزان بقایPBMC بیمارانCLL مجاور شده با بربرین و فلودارابین تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0P>). مقایسه میزان بقایPBMC افراد سالم مجاور شده با بربرین نسبت به سلول های مجاور نشده تفاوت معناداری را نشان نمی دهد(05/0P>). افزایش میزان آپوپتوز در PBMC بیمارانCLL که در مجاور بربرین بوده است، نسبت به سلول هایی که در مجاورت دارو نبوده است (05/0P<) در حالی که این اثر را در PBMC افراد سالم مشاهده نشده است (05/0P>).
نتیجه گیری
بربرین موجب کاهش بقا و افزایش آپوپتوز سلول هایPBMC بیمارانCLL شد. این اثر در PBMC افراد سالم مشاهده نشد.از طرفی عدم وجود تفاوت معنی دار بین اثر فلودارابین بعنوان داروی استاندارد و بربرین، نشان می دهد که بربرین می تواند یک کاندیدای مناسب با عوارض کم تر نسبت به فلودارابین برای تحقیقات بالینی معرفی گردد
زبان:
فارسی
صفحات:
634 تا 640
لینک کوتاه:
magiran.com/p1704517 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!