ارزیابی شاخصهای مدیریتی واحدهای پرورش دهنده جوجه گوشتی استان اردبیل

چکیده:
برای ارزیابی شاخص های مدیریتی در واحدهای پرورش دهنده جوجه گوشتی استان اردبیل از تکمیل پرسشنامه در 71 واحد پرورش جوجه گوشتی فعال استفاده گردید. انتخاب واحدهای مذکور با نمونه-گیری طبقه بندی شده تصادفی به روش انتساب متناسب انجام شد. شهرستان های اردبیل و بیله سوار به ترتیب بیشترین و کمترین واحدهای پرورش جوجه گوشتی را دارا هستند. میانگین مدت پرورش در واحدهای مذکور 20/49 روز، ضریب تبدیل غذایی 17/2، شاخص کارآیی تولید 08/243، وزن نهایی 72/2 کیلوگرم و میانگین تلفات 42/5 درصد بود. بیش از نیمی(2/55 درصد) از واحدهای مورد مطالعه از جیره های غذایی به شکل آردی و قریب یک سوم(60/27 درصد) آنها از شکل پلت( خرد شده به صورت کرامبل) در هفته اول و آردی در بقیه دوره پرورش استفاده می کنند. اثرات شکل فیزیکی خوراک بر درصد تلفات و شاخص کارآیی تولید در واحدهای مورد مطالعه معنی دار نبود، 75/32 درصد واحدهای پرورش جوجه گوشتی مورد مطالعه از جیره های غذایی با نسبت انرژی به پروتئین خام، مطابق استاندارد کتابچه سویه مورد پرورش(غالبا سویه تجاری راس- 308)، 70/20 درصد بیشتر از استاندارد و 55/46 درصد کمتر از استاندارد استفاده می-کنند. بیشترین شاخص کارآیی تولید در گروه تغذیه شده با جیره های دارای نسبت انرژی به پروتئین خام مطابق استاندارد کتابچه و کمترین آن در گروه دارای کمتر از استاندارد کتابچه مشاهده گردید( 0014/0p=). همچنین نتایج نشان داد که متغیرهای طول دوره پرورش، وزن کشتار، ضریب تبدیل غذایی و درصد تلفات اثرات معنی داری بر شاخص کارآیی تولید دارند(0001/0p<). بنابراین برای دستیابی به عملکرد مطلوب در پرورش مرغ گوشتی توجه به مدیریت تغذیه بایستی در اولویت قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 156
لینک کوتاه:
magiran.com/p1705132 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!