بررسی کانی شناسی، ژئوشیمی و ایزوتوپ های استرانسیوم-نئودیمیم سنگ های آتشفشانی و دایک های واقع در واحدهای رسوبی میوسن در ناحیه اسکر (شمال شرق بافت، استان کرمان) (زون ارومیه دختر)

چکیده:
منطقه ی مورد بررسی در استان کرمان و در شمال شرق شهرستان بافت و نزدیک به رابر واقع شده است. این بخش که در تقسیمات ساختاری منطقه های ایران در نوار ماگمایی ارومیه-دختر قرار دارد در استان کرمان وابسته به نوار دهج-ساردوئیه است که به موازات کمان ماگمایی ارومیه-دختر قرار گرفته است. بیشتر دنباله های آتشفشانی این ناحیه شامل آندزیت ، آندزیت بازالت، داسیت و به مقدار کمتر بازالت و تراکی آندزیت به سن ائوسن هستند که همراه با سنگ های آذرآواری و پیروکلاستیک شامل گدازه ها و روانه های ایگنیمبریتی قرار گرفته اند. از نظر کانی شناسی، این واحدها شامل کانی های پلاژیوکلاز و هورنبلند و کلینوپیروکسن به عنوان کانی های اصلی و کانی های بیوتیت، کوارتز و کانی های کدر بعنوان کانی های با فراوانی کمتر هستند. بر اساس داده های ژئوشیمیایی، عناصر اصلی و کمیاب این سنگ ها در گستره انواع آهکی-قلیایی پتاسیم متوسط قرار گرفته و دارای ماهیت شبه آلومین هستند. بنابر آنالیزهای ایزوتوپی انجام شده و رسم نمودار ایزوکرون های مربوطه سن 5/2±7/45 میلیون سال (ائوسن زیرین) برای سنگ های آتشفشانی به دست آمده است. بر اساس داده های ایزوتوپی بدست آمده معلوم شد که نسبت 87Sr/86Sr برای واحدهای مورد بررسی بین 704759/0 تا 705933/0 متغیر است و میزان نسبت و تغییراتAWT IMAGE از 512711/0 تا 512823/0 و از 15/2 تا 82/3 متغیر است که از نظر ترکیبی نشانگر خاستگاه گوشته ای است. بنابراین تغییرات مشاهده شده ی نسبت های ایزوتوپی در واحدهای مورد بررسی، اثر قابل توجه هضم مواد پوسته بالایی به همراه فرایند تبلور تفریقی در یک سیستم باز را ثابت می کند. وجود بیهنجاری منفی از Eu و غنی شدگی از LREE نسبت به HREE و بالا بودن مقدار عناصر ناسازگار LIL نسبت به HFS به همراه بی هنجاری منفی شاخص Nb، Ti و P در واحدهای مود بررسی دلیلی بر غلبه رژیم وابسته به فرورانش پوسته ی اقیانوسی نئوتتیس صفحه ی عربی به زیر صفحه ی ایران مرکزی در حاشیه ی فعال قاره ای در منطقه است که نتایج حاصل با دیگر بررسی های انجام گرفته در منطقه ی ارومیه-دختر همخوانی و قابل قیاس است. ماگمای اولیه ی سنگ های آتشفشانی منطقه احتمالا از ذوب بخشی گوشته که خود در اثر تماس با شاره های مشتق شده از پوسته اقیانوسی در حال فرورانش است و از عناصر کمیاب غنی شده، ریشه گرفته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
259 تا 278
لینک کوتاه:
magiran.com/p1705240 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!