بررسی تغییرات سطح پروتئین Occludin و ارتباط آن با دز مثانه در بیماران تحت پرتودرمانی خارجی پروستات

چکیده:
مقدمه
هدف از انجام این مطالعه، بررسی تغییرات سطح پروتئین Occludin و ارتباط آن با دز مثانه در بیماران تحت پرتودرمانی خارجی پروستات بود.
روش ها
در این تحقیق، 64 بیمار از میان مردان مبتلا به سرطان پروستات که کاندیدای پرتودرمانی بودند، انتخاب شدند. برای پردازش اطلاعات طرح درمان بیماران، برنامه ای در محیط نرم افزار Matlab (version 2008a، MathWorks، USA) نوشته شد. با کمک این برنامه، میزان دز مثانه به صورت میانگین دز کل حجم مثانه به دست آمد. نمونه های ادرار بیماران، در فواصل زمانی مشخص و به منظور بررسی سطح پروتئین Occludin جمع آوری شد. الگوی زمانی انجام آزمایش ها، شامل قبل و بعد از هر 5 جلسه از پرتودرمانی تا اتمام درمان و سپس، هر 1 ماه از اتمام پرتودرمانی تا 3 ماه یا به عبارت دیگر، 3 مرتبه بعد از اتمام پرتودرمانی بود.
یافته ها
افزایش در بیان Occludin مثانه ی بیماران از جلسه ی پنجم درمان شروع شد (046/0 = P) و در جلسه ی پانزدهم به بیشترین میزان خود (تا 7/24 نانوگرم بر میلی لیتر) رسید. بر اساس روش محاسباتی دز میانگین مثانه، میزان دز برای ایجاد چنین آسیبی 5/25 گری محاسبه شد. علاوه بر این، تغییرات در بیان نشانگر Occludin در توافق خوبی با آسیب های تکرر ادرار، عجله در تخلیه ی ادرار و درد حین دفع ادرار قرار داشت (050/0 > P).
نتیجه گیری
افزایش معنی دار در بیان Occludin، می تواند به عنوان یک روش تشخیصی در بررسی آسیب ناخواسته ی مثانه ی بیماران تحت پرتودرمانی خارجی پروستات مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
482 تا 487
لینک کوتاه:
magiran.com/p1705520 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!