ارزیابی نوع و میزان جهش در ژن KRAS بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سرطان کلورکتال یکی از رایج ترین انواع سرطان شناخته شده در دنیا و ایران بوده و درصد مرگ و میر زیادی دارد در بین تمام ژن هایی که در مسیر سرطان زایی کولون، جهش می یابند ژن KRAS دارای اهمیت تشخیصی بالایی است. اغلب جهش های KRAS موثر در بروز سرطان در کدون های 12 و 13 رخ می دهد. بنابراین بررسی نوع و میزان جهش این ژن در بیماران مبتلا به سرطان کلورکتال از نظر انتخاب پروتکل درمانی مناسب اهمیت زیادی دارد.
مواد و روش کار
نمونه بافت و سرم 35 بیمار مبتلا به سرطان کلورکتال دارای شرایط ورود به مطالعه تهیه و DNA آنها استخراج گردید. سپس پرایمر های کدون های 12 و 13 ژن KRAS طراحی و سنتز شد و از تکنیک qPCR به عنوان تکنیک مورد نظر برای تعیین محل و نوع موتاسیون های ژن KRAS استفاده شد. به کمک نرم افزار20 SPSS، آنالیز آماری صورت گرفت و مقادیر p کوچکتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
تحلیل آماری صورت گرفته در این مطالعه میزان شیوع موتاسیون ژن KRAS 1/37 % بدست آمد. میزان موتاسیون در کدون های 12 و 13 به ترتیب 2/69 % و 8/30 % بدست آمد. احتمال وجود جهش در ژن KRAS در بیماران مبتلا به سرطان کلورکتال با درجه بدخیمی بالا نسبت به درجه بدخیمی پایین 14/1 برابر بیشتر می باشد.
نتیجه گیری
آنالیز موتاسیون KRAS یک وسیله تشخیصی مناسب برای این سرطان بوده و نتایج قابل توجهی در خصوص پیش آگهی درمان بدست می دهد. با توجه به سن شیوع بیماری در ایران، برنامه های غربالگری و پیش گیری و ارائه پروتکل های درمانی موثر بسیار مهم می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1705576 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!