مطالعه اثر جاده های جنگلی بر ترکیب گونه ای گیاهان علفی در جنگل ها (مطالعه موردی: جنگل اسالم)

چکیده:
شناسایی گونه های علفی و ترکیب گونه ای گیاهان علفی تکثیر یافته در حاشیه جاده و مسیرهای چوبکشی برای برنامه ریزی های آتی جهت جلوگیری از تغییر ترکیب گونه ای طبیعی و بومی منطقه و هجوم گونه های غیربومی امری ضروری است. هدف از این مطالعه که در جنگل های ناو اسالم در گیلان انجام شده است، بررسی پوشش علفی مستقر برروی جاده جنگلی، دامنه خاک برداری وخاکریزی، مسیر چوبکشی و مقایسه آن با داخل جنگل جهت پی بردن به تاثیر ساخت جاده جنگلی می باشد. بدین منظور برای هر محل نمونه برداری، برروی یک خط نمونه 1000 متری، 30 قطعه نمونه یک مترمربعی و در مجموع 150 نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند. با توجه به توزیع داده ها (نرمال یا غیرنرمال) مقایسه میانگین ها با آنالیز واریانس یک طرفه و کروسکال والیس انجام شد. بنابر نتایج به دست آمده، به دلیل شرایط به وجود آمده بعد از ساخت جاده و ایجاد تخریب، پوشش علفی با میانگین درصد پوشش بیشتر، و با ترکیب گونه ای متفاوتی در حاشیه ها، سطح جاده و مسیر چوبکشی نسبت به داخل جنگل ظاهر شده است که با توجه به شرایط هر زیستگاه متغیر است و گونه های مهاجم در ترکیب اصلی گونه های علفی این زیستگاه ها قرار گرفته اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1705640 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!