بررسی خواص ریخت شناسی میوه برخی از ژنوتیپ های وحشی زرشک در استان آذربایجان غربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زرشک یکی از ریز میوه ها است که به صورت خودرو در مناطق شمال غرب ایران رشد می یابد. ارزیابی ویژگی های میوه و بذر می تواند در انتخاب رقم های برتر سودمند واقع شود. هدف از این پژوهش بررسی شناخت بهتر ویژگی های ژنوتیپ های وحشی زرشک استان آذربایجان غربی به منظور کاربرد آن ها در برنامه های اصلاحی است. در آغاز مناطق و سپس ژنوتیپ های زرشک موجود شناسایی و نمونه برداری از آن ها صورت گرفت و بی درنگ به آزمایشگاه منتقل و صفاتی شامل طول و عرض میوه، بذر و برگ، رنگ و چگالی میوه اندازه گیری شد. تجزیه کلاستر به روش وارد (Ward) انجام شد. نتایج نشان داد که تنوع بالایی در برخی از صفات مانند وزن و طول میوه، عرض بذر، و صفات مرتبط به رنگ وجود دارد. ژنوتیپ SH14 نسبت به دیگر ژنوتیپ های بررسی شده بزرگ ترین میوه را دارد. صفات مرتبط با برگ از جمله طول و عرض برگ همبستگی معنی داری با صفات مرتبط با میوه مانند وزن و اندازه میوه و طول و عرض بذر دارند. سه عامل اصلی نزدیک به 68 درصد از واریانس کل را توجیه کردند. در تجزیه کلاستر ژنوتیپ های زرشک به چهار گروه اصلی تقسیم شدند. ژنوتیپ های موجود در گروه A دارای بیشترین میانگین صفت طول دم میوه و شاخص های a* و b* رنگ را داشتند. شاخص هیو نیز در جداسازی گروهB نقش مهمی داشت. ژنوتیپ های بی بذر نیز در گروه C قرار گرفتند. ژنوتیپ های موجود در گروه D نیز میانگین صفات طول و عرض برگ و شمار بذر بالاتری بودند. نتایج به دست آمده ممکن است برای برنامه های اصلاحی و معرفی رقم در زرشک سودمند باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1706012 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!