همبستگی بین وقوع عفونتهای بیمارستانی و شرایط محیط کار پرستاران

پیام:
چکیده:
مقدمه
پرستاران به دلیل تماس زیاد با بیماران نقش مهمی در حفظ و ارتقا استانداردهای ایمنی بیماران دارند و شرایط مربوط به محیط کار پرستاران ممکن است که بر میزان عفونت بیمارستانی تاثیرگذار باشد و ایمنی بیماران را به خطر بیاندازد.
هدف
این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین خصوصیات محیط های کاری پرستاران و عفونت های بیمارستانی انجام شده است.
روش
این مطالعه توصیفی –همبستگی با شرکت 300 پرستار شاغل در بیمارستانهای آموزشی –درمانی شهر تهران انجام شد. برای انتخاب شرکت کنندگان از روش نمونه گیری طبقه بندی شده استفاده شد. اطلاعات مربوط به شرایط محیط کاری پرستاران توسط پرسشنامه عفونت بیمارستانی سنجیده شد که روایی و پایایی آن به ترتیب با استفاده از روایی محتوا و آلفای کرونباخ (89/0) تعیین شد. داده های مربوط به عفونت بیمارستانی نیز از نرم افزار اینیس(INIS) استخراج شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار تحلیلی (آزمون همبستگی پیرسون) در محیط نرم افزار spss نسخه 16 مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد که میانگین بروز عفونت در بیمارستان های تحت مطالعه، 47/3 درصد و شایع ترین عفونت گزارش شده عفونت های مجاری ادراری بود (7/39%). آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین هر یک از حیطه های وضعیت محیط های کاری پرستاران و بروز عفونت های بیمارستانی رابطه معکوس و معناداری وجود دارد(05/0>p).
نتیجه گیری
در این مطالعه مشخص شد که بین شرایط کاری پرستاران و بروز عفونت های بیمارستانی رابطه معکوس و معنی داری وجود دارد لذا یکی از مهمترین راهکارهای موثر در کاهش عفونت های بیمارستانی و ارتقای ایمنی بیماران، اصلاح و بهبود وضعیت کاری پرسنل درمانی خصوصا پرستاران می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1706188 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!