پیش بینی صبر بر اساس تعلق مادی و دلبستگی به خدا در دانشجویان

چکیده:
سابقه و هدف
صبر یکی از شاخص های مهم سلامت فرد و جامعه می باشد و با توجه به کارکردهای بسیار مهم صبر، پرورش آن ضروری است. توجه به پایه های زیربنایی صبر می تواند به پرورش این فضیلت کمک نماید. در این ارتباط، هدف از پژوهش حاضر، پیش بینی صبر بر اساس تعلق و دلبستگی به خدا در دانشجویان بود.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی می باشد که جامعه آماری آن را دانشجویان دانشگاه شیراز تشکیل دادند و 209 نفر از آن ها به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل: پرسشنامه های صبر، تعلق و دلبستگی به خدا بود. لازم به ذکر است که به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش رگرسیون همزمان و گام به گام استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد تعلق مادی و سبک دلبستگی اجتنابی، صبر را به صورت منفی و معناداری پیش بینی می نماید. همچنین، دلبستگی ایمن به خداوند می تواند پیش بینی کننده مثبت و معنادار صبر باشد.
استنتاج: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، شخصی که دارای جهان بینی مادی است، با از دست دادن قسمت کوچکی از آن احساس می کند تمام هستی خود را باخته است و بنابراین، بی تابی می نماید؛ اما فردی که جهان بینی الهی داشته و به زود گذر بودن این دنیا ایمان قلبی دارد، با از دست دادن مظاهر دنیا، راحت تر با آن کنار می آید؛ زیرا، او در تمامی مشکلات و فقدان ها، تکیه گاهی به نام خدا دارد که حکمت، رحمت و پاداش او کار را سهل و آسان می سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1706415 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!