بررسی تاثیر پارامترهای پیوسته در تشخیص بیماری عروق کرونر قلبی با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی

چکیده:
زمینه و هدف
بیماری عروق کرونری قلب، از شایع ترین بیماری ها در جوامع مختلف است. بهترین روش ارزیابی بیماری کرونر قلبی آنژیوگرافی است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر پارامترهای بیماری با استفاده از روش های هوشمند به منظور پیشگویی وضعیت عروق کرونری قلب انجام شده است.
روش ها
این مطالعه از نوع تحلیلی بوده و پایگاه داده آن شامل 200 رکورد از نوع غیر قابل انتساب می باشد. در این پژوهش از شبکه های عصبی مختلف MLP و LVQ و BRبه منظور پیش بینی بسته بودن یا نبودن عروق کرونری قلب استفاده شده است. همچنین اهمیت تاثیر ریسک فاکتورهای پیوسته بیماری کرونر قلب مورد بررسی قرار گرفته است.
نتایج
مهم ترین معیارهای سیستم های تشخیص بیماری، دو شاخص ویژگی (Specificity) و حساسیت (Sensitivity) می باشند. در این مطالعه، این دو شاخص در مرحله تست و آزمون مورد محاسبه قرار گرفتند. بهترین صحت مدل مربوط به شبکه عصبی پرسپترون چندلایه با قانون پس انتشار خطا و معادل 88 درصد بوده است. همچنین مشاهده شد که حذف پارامترهای گسسته در سرعت همگرایی شبکه عصبی تاثیر مثبت دارد و می تواند دقت پیش بینی را تا 85 درصد ارتقاء بخشد.
نتیجه گیری
آنژیوگرافی یک روش تهاجمی است و علاوه بر هزینه گران آن همراه با ریسک هایی چون مرگ، سکته قلبی و سکته مغزی است. بنابراین باید از روش های غیر تهاجمی استفاده شود که پیش بینی بر اساس آن ها دارای کمترین خطا و بیشترین اطمینان باشد. استفاده از روش های نوین داده کاوی می تواند به کاهش این عوارض کمک کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1706616 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!