تاثیر عصاره هیدروالکلی ریشه گیاه جغجغه بر وزن، میزان گلوگز خون و بیان ژن پیرووات کیناز در موش های صحرایی دیابتی نوع 1

چکیده:
زمینه و هدف
گیاهان منبع عظیمی از آنتی اکسیدان های طبیعی برای بهبود کنترل قند خون و جلوگیری از عوارض دراز مدت دیابت هستند. استفاده از گیاهان دارویی اثرات قابل ملاحظه ای را در کاهش گلوکز خون در بیماران دیابتی نشان داده است. این مطالعه با هدف بررسی اثر عصاره هیدرو الکلی ریشه گیاه جغجغه بر وزن، میزان گلوکز خون و بیان ژن پیروات کیناز در موش های صحرایی دیابتی انجام شد.
روش ها
در این تحقیق 45 سر موش صحرایی نر با میانگین وزنی250 گرم انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه شاهد سالم (تعداد=15)، شاهد دیابتی (تعداد=15) و دیابتی تحت تیمار با عصاره ریشه گیاه جغجغه (تعداد=15) تقسیم شدند. دیابت نوع 1 با تزریق درون صفاقی استرپتوزوتوسین (mg/kg 60) به موش های صحرایی گروه شاهد دیابتی و دیابتی تحت تیمار با عصاره هیدروالکلی ریشه گیاه جغجغه القاء شد. بعد از القای دیابت، گروه دیابتی تحت تیمار روزانه (mg/kg 300) عصاره ریشه جغجغه را به صورت گاواژ به مدت 30 روز دریافت نمودند. موش های گروه شاهد سالم و شاهد دیابتی نیز در این مدت آب مقطر دریافت کردند. از موش های تحت مطالعه در روز قبل از تجویز عصاره و روزهای 15 و 30 بعد از تجویز عصاره خون گیری شد و میزان گلوکز خون و بیان ژن پیرووات کیناز اندازه گیری شد. هم چنین توزین موش ها در سه بازه زمانی ذکر شده انجام شد. داده ها به کمک نرم افزار SPSS تحلیل آماری شد.
نتایج
میزان بیان ژن در گروه دیابتی تحت تیمار در روز 15 نسبت به شاهد دیابتی افزایش پیدا نمود، اما در پایان روز 30 نسبت به موش های گروه شاهد دیابتی کاهش داشت (0/05>p ). همچنین وزن موش ها در گروه دیابتی تحت تیمار با عصاره ریشه گیاه جغجغه نسبت به دو گروه شاهد سالم و شاهد دیابتی اختلاف معنی داری داشت (0/05>p ). به علاوه میزان گلوگز خون در گروه دیابتی تحت تیمار با عصاره در روز 30 نسبت به روز 15 کاهش معنی داری را نشان داد (0/05>p ).
نتیجه گیری
نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که احتمالا تجویز عصاره هیدروالکلی ریشه گیاه جغجغه توانسته از طریق تغییر میزان بیان ژن پیرووات کیناز باعث کاهش گلوکز خون شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1706620 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!