همبستگی بین تیپ شخصیتی D و متابعت از رژیم غذایی کم نمک در بیماران مبتلا به نارسایی سیستولیک قلبی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
متابعت از رژیم غذایی کم نمک، جنبه مهمی از رفتارهای خود مراقبتی است که در ارتقای کیفیت زندگی، کاهش میزان بستری مجدد، مرگ و میر و هزینه های بهداشتی نقش دارد. این مطالعه با هدف تعیین همبستگی بین تیپ شخصیتی D با متابعت از رژیم غذایی کم نمک در بیماران مبتلا به نارسایی سیستولیک قلبی انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه به روش توصیفی - همبستگی بر روی 100 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی با حداقل یک سال سابقه ابتلا به نارسایی قلبی و کسر جهشی زیر 40%، بستری در بخش داخلی بیمارستان تامین اجتماعی البرز کرج و شهریار، در سال 1392 به روش نمونه گیری آسان انجام شد. برگه مشخصات جمعیت شناختی، پرسشنامه تیپ شخصیتی D و متابعت از رفتارهای غذایی کم نمک در بیماران نارسایی قلبی، به روش مصاحبه تکمیل گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، تی تست، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند.
یافته ها
در این مطالعه، همبستگی ضعیف مثبت و معنی داری بین متابعت از رژیم کم نمک با ابعاد افسردگی/اضطراب (032/0=p)، محدودیت اجتماعی (008/0=p) و نمره کل تیپ شخصیتی D وجود داشت (023/0=p).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد بیماران مبتلا به نارسایی قلبی دارای تیپ شخصیتی D، متابعت کمتری از رژیم غذایی کم نمک دارند. لذا غربالگری و ارزیابی بیماران نارسایی قلبی از نظر تیپ شخصیتی D و ارجاع بیماران برای مشاوره و استفاده از درمان های مناسب می تواند به ارتقای متابعت از رژیم غذایی کم نمک و ارتقای کیفیت زندگی بیماران نارسای قلبی کمک کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1706770 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!