تاثیر عوامل سازمانی بر اثربخشی سازمانی با میانجی گری مدیریت دانش در کلانتری های غرب و شرق استان تهران

چکیده:
مولفه های درونی سازمان یکی از منابع مهم و ضروری برای موفقیت سازمان در نظر گرفته می شوند. نیروی انتظامی سازمانی است که به خاطر نوع فعالیت خود بر جامعه تاثیر زیادی میگذارد؛ از این رو بررسی عوامل سازمانی این نهاد بسیار مهم است و در اثربخشی این سازمان تاثیر زیادی دارد. هدف این پژوهش تاثیر عوامل سازمانی بر اثربخشی سازمانی با در نظر گرفتن نقش مدیریت دانش است. در این پژوهش متغیرهای مشارکت کارکنان، کار گروهی و ساختار سازمانی به عنوان مهم ترین مولفه های سازمانی در نظر گرفته شده است؛ بر این اساس روش پژوهش توصیقی _ همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان کلانتری های شهرهای اسلامشهر، ورامین و قرچک بوده است که از بین آنها به روش نمونه گیری خوشهای تصادفی 240 نفر انتخاب شدند. به منظور سنجش اثربخشی این پژوهش ازپرسش نامه فریدمن و یاربراق (1985: 67-68)، پرسش نامه ایوانسویچ و ماتیسون (1989) برای سنجش مشارکت کارمندان، پرسش نامه رابینز (1995: 235) برای سنجش کار گروهی، پرسش نامه شرمربون (1994)، برای سنجش ساختار سازمانی و از پرسش نامه گلد، مالهوترا و سگارس (2001) برای سنجش مدیریت دانش استفاده شده است. پایایی متغیرها با آلفای کرونباخ و روایی محتوایی و سازه آن به ترتیب با استفاده از نظر اساتید متخصص و تحلیل عامل تاییدی سنجیده شده است. داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری مورد سنجش قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد که مولفه های سازمانی در بین کارکنان تاثیر مثبت و معناداری بر مدیریت دانش داشته است. مدیریت دانش نیز بین مولفه های سازمانی و اثربخشی نقش میانجی بازی میکند.
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p1707038 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!