بررسی میکرونوکلئی در لنفوسیت های خون محیطی بیماران مبتلا به سرطان دستگاه گوارش

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
میکرونوکلئی به عنوان یکی از شاخص های آسیب کروموزومی در رادیوتراپی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تغییرات میکرونوکلئی لنفوسیت های خون محیطی در بیماران مبتلا به سرطان دستگاه گوارش پیش و پس از کمورادیوتراپی انجام گردید.
روش بررسی
مطالعه از نوع مقطعی بود که در مبتلایان به سرطان دستگاه گوارش مراجعه کننده به بخش انکولوژی ‏بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران از دی ماه تا اسفند ماه 1394 انجام شد.‏ از تمامی بیماران نمونه خون ‏محیطی به میزان ml 3 جهت ارزیابی های سیتوژنتیکی طی دو مرحله پیش و چهار هفته پس از شروع درمان گرفته شد. در مراحل نمونه گیری، فراوانی بروز میکرونوکلئی به ازای 1000 سلول لنفوسیتی دو هسته ای مورد بررسی قرار گرفت.‏
یافته ها
61 بیمار مورد بررسی قرار گرفتند که در نهایت 11 بیمار از مطالعه خارج شدند. 50 بیمار (34 مرد، 16 زن) با میانگین سنی 13/34±59/74 سال بررسی شدند. ‏24 نفر (%48) در گروه سنی کمتر از 60 سال و 26 نفر (%52) در گروه سنی 60 سال و بالاتر قرار داشتند. 37 نفر (%74) سرطان معده و 13 نفر (%26) سرطان مری داشتند. اختلاف آماری معناداری در میانگین میکرونوکلئی پیش و پس از درمان وجود داشت (44/88 در مقابل 364/40 در 1000 سلول) (0/005=P). اختلاف آماری معناداری میان میانگین تعداد میکرونوکلئی پیش و پس از درمان بر حسب نوع سرطان، جنسیت و ‏گروه های سنی وجود نداشت.‏
نتیجه گیری
در بیماران دارای سرطان دستگاه گوارش که ‏تحت رژیم های کمورادیوتراپی قرار گرفته بودند، تعداد میکرونوکلئی های خون محیطی به میزان معناداری افزایش یافت. ‏البته به نظر می رسد که این افزایش با سن، جنس و نوع سرطان ارتباطی نداشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p1707512 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!