بررسی اثر داروی رزوراترول بر تغییر بیان MicroRNA34a در رده ی سلول های سرطانی U87MG

چکیده:
مقدمه
گلیوبلاستومای چند شکل، به عنوان یکی از رایج ترین و تهاجمی ترین تومورهای سیستم عصبی مرکزی شناخته شده است. در کنار روش های درمانی موجود، استفاده از عوامل اپی ژنتیک و به ویژه بررسی تغییر بیان MicroRNAها جهت پیش بینی نرخ نجات و نیز گسترش انواع گوناگونی از سرطان ها موثر واقع شده است. در این مطالعه، اثر داروی رزوراترول بر تغییر بیان MicroRNA34a و Snail در رده ی سلولی U87MG (ATCC® HTB-14TM) مورد بررسی قرار گرفت.
روش ها
در این پژوهش آزمایشگاهی از رده ی سلولی U87MG در محیط کشت حاوی 10 درصد سرم جنین گاوی (FBS یا Fetal bovine serum) و آنتی بیوتیک های پنی سیلین و استرپتومایسین استفاده شد. از داروی رزوراترول با غلظت های مختلف جهت بررسی اثر غلظت مهار کنندگی 50 درصد رشد سلول ها با روش 3-(4،5-Dimethylthiazol-2-yl)-2،5-diphenyltetrazolium bromide (MTT) استفاده گردید. میزان تغییرات MicroRNA و بیان ژن Snail با استفاده از روش کمیت سنجی در زمان واقعی (qRT-PCR یا Qualitative real-time polymerase chain reaction) انجام شد. روش ∆∆CT برای آنالیز داده های حاصل از بیان ژن استفاده شد.
یافته ها
ارزیابی اثر مهار کنندگی داروی رزوراترول در غلظت های مختلف به مدت 48 ساعت در محیط کشت نشان داد که غلظت 23/43 میکروگرم در میلی لیتر قادر به مهار رشد 50 درصد از سلول های تیمار شده بود. آنالیز بیان ژن نیز نشان داد که میزان سطح MicroRNA34a در سلول های تیمار شده کاهش و بیان ژن Snail به مقدار قابل توجهی نسبت به سلول های شاهد افزایش یافت.
نتیجه گیری
داروی رزوراترول توانایی افزایش بیان microRNA34a را دارد، اما سبب کاهش بیان Snail نمی شود و در نتیجه، اثر مثبتی بر کنترل مسیر متاستاز نخواهد داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
525 تا 530
لینک کوتاه:
magiran.com/p1707815 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!