بررسی کیفیت دوره آموزش الکترونیکی رشته آموزش پزشکی بر اساس معیارهای آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

چکیده:
مقدمه
امروزه بسیاری از دانشگاه ها و موسسات آموزشی در سراسر دنیا با ارائه برنامه ها و دوره های یادگیری الکترونیکی پا به عرصه وجود نهاده اند تا پاسخگوی تقاضای روزافزون علاقه مندان برای آموزش باشند. از طرفی صاحب نظران عقیده دارند که بسیاری از دوره های مذکور، مطابق با معیارها و استانداردهای مطرح در زمینه آموزش الکترونیکی نبوده و در نتیجه، اهداف برگزاری این برنامه ها را به خوبی محقق نمی سازند؛ لذا ارزیابی کیفیت، بررسی و ارتقاء دوره های آموزش الکترونیکی یکی از وظایف این موسسات می باشد. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی کیفیت دوره آموزش الکترونیکی رشته آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بر اساس معیارهای آموزش الکترونیکی پرداخت.
روش بررسی
با مرور گسترده متون و منابع معتبر، معیارهای مهم کیفیت دوره های آموزش الکترونیکی استخراج و بر این اساس، مقیاسی درجه بندی شده مشتمل بر 9 مولفه و 173 گویه طراحی گردید. روایی محتوایی این ابزار با نظر ده نفر از متخصصین و به کارگیری تکنیک لاشه تائید شد و ضریب پایایی آن با روش پایایی بین ارزیابان، 88/0 محاسبه گردید. در مرحله بعد، این ابزار در اختیار 3 نفر از متخصصین تکنولوژی آموزشی قرار گرفته و تکمیل شد. داده های حاصل، با استفاده از نسخه 16 نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج
: یافته ها نشان داد که کیفیت مولفه های محتوا و دسترس پذیری در سطح مطلوب؛ کیفیت مولفه های طراحی آموزشی، سیستم مدیریت یادگیری، چندرسانه ای و سنجش دانشجو در سطح نسبتا مطلوب و کیفیت مولفه های تعامل، بازخورد و پشتیبانی از دانشجو در سطح نامطلوب قرار دارند و در مجموع، کیفیت دوره آموزش الکترونیکی رشته آموزش پزشکی، با توجه به معیارهای مذکور، در سطح نسبتا مطلوب قرار دارد. نتایج هم چنین نشان داد که در هیچ یک از مولفه های تحقیق، تفاوت آماری معنا داری در نمرات کیفیت، بین متخصصین وجود ندارد.
نتیجه گیری
اگرچه یافته های این پژوهش نشان داد که از نظر متخصصین، کیفیت دوره آموزش الکترونیکی در سطح نسبتا مطلوبی قرار دارد ولی برای رسیدن به حداکثر مطلوبیت در کیفیت این دوره، لازم است که متولیان امر آموزش الکترونیکی، گویه هایی را که میانگین آن ها پایین تر از 66/1 است، مورد بررسی و به مولفه هایی که کیفیت مطلوب ندارند توجه ویژه داشته باشند و اقداماتی را که در راستای بهبود وضعیت مولفه ها پیشنهاد شده است، مورد توجه قرار دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
287 تا 300
لینک کوتاه:
magiran.com/p1708741 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!