تاثیر آموزش خودمراقبتی بر کیفیت زندگی مبتلایان به سرطان پستان تحت شیمی درمانی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
سرطان پستان و عوارض جانبی ناشی از شیمی درمانی عملکردهای جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی این بیماران را مختل کرده و تاثیر قابل ملاحظه ای بر کیفیت زندگی آنان دارد. آموزش خودمراقبتی می تواند کیفیت زندگی را در بیماران افزایش دهد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش خودمراقبتی بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی درمانی بود.
مواد و روش کار
این مطالعه نیمه تجربی روی 64 بیمار مبتلا به سرطان پستان که به تازگی ماستکتومی شده و در جلسه اول شیمی درمانی بودند، انجام شده. نمونه ها به روش تصادفی در گروه آزمون (عدد زوج) و گروه کنترل (عدد فرد) قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها دارای دو قسمت بود: (1) مشخصات دموگرافیک (2) پرسشنامه استاندارد بررسی کیفیت زندگی مبتلایان به سرطان پستان مربوط به مرکز پزشکی ملی و موسسه پژوهش«بک من». پرسش نامه ها یک بار در جلسه اول و سپس بعد از 4 ماه، برای هر دو گروه آزمون و تکمیل گردید. در گروه آزمون آموزش خودمراقبتی به مدت 60 دقیقه برای واحدهای موردپژوهش ارائه و کتابچه های آموزشی به آنان داده شد. آزمون های آماری کای دو، آزمون t، آزمون t زوجی و آزمون دقیق فیشر برای تجزیه و تحلیل داده ها، مورداستفاده قرار گرفت و سطح معنی داری 05/0 >P در نظر گرفته شد.
یافته ها
در گروه آزمون تفاوت آماری معنی داری بین میانگین امتیازات کلی کیفیت زندگی قبل و بعد از مداخله وجود داشت و کاهش یافته بود (05/0>P). در گروه کنترل نیز این چنین بود (05/0>P).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد، آموزش موردنظر در جلسه اول شیمی درمانی، نمی تواند کیفیت زندگی را در زنان مبتلا به سرطان پستان افزایش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
199 تا 207
لینک کوتاه:
magiran.com/p1709289 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!