مقایسه عملکرد مدل های خطی و هیبریدی در پیش بینی پراکنش عناصر سنگین در خاک با استفاده از سنجش از دور و تحلیل فضایی در شرق زنجان

چکیده:
هدف از این پژوهش ارزیابی مدل های خطی و الگوریتم های تکاملی در تهیه نقشه پراکنش فلزات سنگین سرب، روی، کادمیم و مس با استفاده از تکنیک سنجش از دور در اطراف شرکت ملی سرب و روی استان زنجان است. در این پژوهش پیش بینی پراکنش فلزات سنگین با استفاده از اطلاعات تصاویر ماهواره ای سنجنده TM و مدل های رگرسیون چندمتغیره خطی گام به گام و مدل هیبریدی شبکه عصبی مصنوعی-الگوریتم ژنتیک انجام شد. مجذور میانگین مربعات خطا داده های آموزش مدل های شبکه عصبی مصنوعی-الگوریتم ژنتیک برای غلظت کل عناصر سرب، روی، کادمیم و مس به ترتیب 07/0، 09/0، 17/0 و 17/0 و با استفاده از مدل رگرسیون چندمتغیره خطی گام به گام به ترتیب 45/0، 32/0، 48/0 و 54/0 بود. ضرایب تبیین داده های آموزشی در مدل شبکه عصبی مصنوعی-الگوریتم ژنتیک برای عناصر فوق به ترتیب 88/0، 80/0، 75/0، 45/0 و در مدل رگرسیون چندمتغیره خطی گام به گام به ترتیب 53/0، 43/0، 44/0 و 43/0 بود. نتایج تحلیل خودهمبستگی فضایی نشان داد که فلزات سرب و کادمیم خوشه های متمرکزی در اطراف تاسیسات صنعتی داشته و برای عنصر روی بیشتر در اطراف آبراهه های موجود در منطقه تمرکز وجود دارد. نتایج موید پیش بینی موفق کاربرد مدل شبکه عصبی مصنوعی-الگوریتم ژنتیک در تعیین الگوی پراکنش عناصر سنگین با استفاده از داده های سنجش از دور بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1709603 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!