بررسی علل، تنوع و عوامل مرتبط با اعزام بیماران اورژانسی توسط پایگاه های فوریت های پزشکی استان ایلام

پیام:
چکیده:
مقدمه
انجام برنامه ریزی درست و اصولی در راستای ارتقای ارائه خدمات درمانی در فوریت های پزشکی یک نیاز اساسی به شمار می رود. این مطالعه در نظر دارد با بررسی علمی دلایل و عوامل مرتبط با اعزام بیماران به مرکز استان و یا استان های مجاور، را مشخص و با ارائه راهکارهای عملی به اصلاح روند ارائه خدمت به بیماران اورژانسی در محل کمک نماید.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت توصیفی انجام شده و تمام افرادی که در طول ماه های فروردین تا آبان سال1389 اعزام شده اند به صورت سر شماری وارد مطالعه شده اند. اطلاعات دموگرافیک ، علل و عوامل مرتبط با اعزام بیماران اورژانسی در شهرستان های مختلف استان توسط چک لیست جمع آوری و توسط SPSS 16 و استفاده از جداول توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافته های پژوهش: از بین 960 مورد اعزام در طول مطالعه بیشترین فراوانی مربوط به آبدانان با 196 نفر (4/20درصد) و کمترین آن ها مربوط به ایلام با 59 نفر (1/6 درصد) و 59 درصد اعزام ها را مردان تشکیل داده اند. 1/73 درصد اعزامها شهری، 3/26 درصد روستایی و 5/0 درصد عشایری و زائر بوده اند. هم چنین 48 درصد (449 نفر) اعزام ها بعلت حادثه و 52 درصد (511 نفر) به علت بیماری و بالاترین علل اعزام با 7/30 درصد مربوط به بیماران جراحی و سپس با 9/22 درصد مربوط به بیماران قلبی بوده است. بیشتر بیماران توسط پزشک عمومی ( 627 نفر، 3/65 درصد) اعزام شده اند و مقصد اعزام 94 درصد بیماران در داخل استان بوده است. از نظر نیروی انسانی علل اعزام 3/97 درصد عدم وجود متخصص مربوطه اعزام شده اند و فقط 3/21 درصد اعزام بیماران به علت تاکید پزشک معالج بر اساس نیازهای واقعی بیمار بوده و علل جانبی اعزام بیشترین موارد را به خود اختصاص داده است.
بحث و نتیجه گیری
بیشترین علل اعزام عدم وجود متخصص مربوطه و بیشترین تعداد اعزامی مربوط به جراحی بوده است لذا استقرار متخصص خصوصا جراح عمومی و امکانات تشخیصی منجر به کاهش قابل توجه اعزام ها به مرکز استان خواهد شد . ازطرفی بیشترین تعداد اعزام توسط پزشک عمومی انجام شده که بیانگر عدم وجود نیروهای متخصص در شهرستان ها و نظام ارجاع ناقص می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
126 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p1710629 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!