پژوهشی در تفسیر قضا و قدر و بداء در نظام فلسفی میرداماد
نویسنده:
چکیده:
تفسیر قضا و قدر الهی، اقسام قضا و قدر، صفت ذاتی یا فعلی بودن آنها و ارتباط قضا و قدر با مسئله «بداء» همواره از مسائل مطرح بوده و ارتباط آن از یکسو، با مسائل حوزه خداشناسی، و از سوی دیگر، با مسائل حوزه انسانشناسی، بر ظرافت آن افزوده است. در نظام فلسفی میرداماد، تفسیر نسبتا جامعی برای قضا و قدر ارائه شده است. قضا و قدر در اندیشه میرداماد دارای دو قسم علمی و عینی است. «قضای علمی»، علم الهی به اشیاست، از آن حیث که علت ایجاد آنهاست، به نحو جمعی و وحدانی و اجمالی. «قضای عینی» وجود عینی موجودات در عالم دهر است. «قدر علمی» علم الهی به اشیاست، از این حیث که علت ایجاد آنهاست، به نحو تفصیلی و متکثر و تدریجی. «قدر عینی» وجود خارجی حوادث و کائنات در ظرف عالم ماده است. این نوشتار با هدف تفسیر قضا و قدر در اندیشه میرداماد، با روش توصیفی تحلیلی، این مسئله و ارتباط آن با مسئله بداء را تبیین کرده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1710858
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!